Vibeke Johannesen (Apriil PR), Ole Christian Apeland (Apeland) og Lene Bergmann (Mannheimer) deler hvordan byråene deres benytter kunstig intelligens.

Byråenes bruk av KI: Så langt har de kommet nå

Hele 88 prosent sier at de bruker en form for generativ KI.

Publisert Sist oppdatert

Forrige måned presenterte Mynewsdesk nedslående funn om PR- og kommunikasjonsbransjen i Norge

Rapporten tar også for seg den enorme betydningen generativ KI har hatt i kommunikasjonsarbeid det siste året, der et flertall har benyttet KI i ulike former til alt fra innholdsproduksjon til dataanalyse.

Ifølge rapporten benytter hele 88 prosent av respondentene en form for generativ KI. 

– Fortsatt bare begynnelsen

Ole Christian Apeland, administrerende direktør i Apeland, deler hvordan de benytter kunstig intelligens i ulike aspekter av deres arbeid. 

Kommunikasjonsbyrået bruker KI for å analysere store datamengder, inkludert åpne svar i omdømmemålinger, samt for tekstrelaterte oppgaver som transkribering og oversettelser. 

– Vi bruker også KI i kreative prosesser, utvikling av skisser, bildebehandling, videoproduksjon og lydproduksjon. KI gjør også at vi kan programmere mye raskere og bedre enn før, når vi har behov det sier, forteller Apeland. 

Han påpeker at implementeringen av kunstig intelligens har vært utelukkende positiv. 

– Vi leverer bedre og raskere. Men vi er fortsatt bare i begynnelsen av dette. Jeg tror KI kommer til å forandre samfunnet totalt over tid, sier han. 

Apeland ser ikke begrensninger, men et hav av muligheter knytter til KI. 

– Men en utfordring jeg tenker mye på, er klimaeffekten av å bruke så mye datakraft. Det bekymrer meg, og jeg tror det blir et viktig tema over tid, sier han og legger til:

– En annen bekymring, er tillit og hva som er sant og ikke. Det kan true demokratier og skape store konflikter. Vi må også i vår bransje være bevisst på de etiske dilemmaene KI skaper. 

Etiske problemstillinger

Lene Bergmann er daglig leder i kommunikasjonsbyrået Mannheimer, og nestleder i Kommunikasjonsfoeningens sentralstyre. 

Hun understreker at kunstig intelligens kan være et nyttig verktøy og hjelpemiddel når det anvendes korrekt, forutsatt at man innsikt i dens begrensninger og tar hensyn til de etiske problemstillingene som følger med bruken av KI. 

– Først og fremst: Å bruke KI krever at vi utøver streng kildekritikk. Om vi skal lykkes med å bruke det som et arbeidsverktøy i vår bransje, så krever det at vi som kommunikasjonsfolk har god og bred samfunns- og teknologiforståelse og er bevisst vår egen rolle i møtet med teknologien, forklarer Bergmann. 

Hun fremhever også viktigheten av at ikke bare teknologer, jurister og politikere er med på å bestemme hvordan KI skal anvendes i samfunnet fremover. 

– Her mener jeg bestemt at vi kommunikasjonsfolk må ta en sentral posisjon, sier hun og legger til: 

– Vi må ha et bevisst forhold til hvordan vi best kan bruke våre egne og godt opparbeidede analytiske evner, og ikke minst: Hvordan vi kan bruke vår emosjonelle og menneskelige intelligens i samspill med teknologien.

– Må ikke se oss blinde

Vibeke Johannesen, byråleder i Apriil PR, deler at de i dag anvender ulike KI-applikasjoner etter behov.

– Det vanligste er nok ChatGPT og Dall-E, men vi har også kommet i gang med Microsoft 365 Copilot, forteller hun. 

Johannesen påpeker at mange daglige oppgaver kan utføres raskere og mer effektivt, og at de fortsatt er i en utforskende fase der verktøyene brukes i stadig nye sammenhenger. 

– Vi holder kurs for toppledere i bruk av KI, som også bidrar til at dette stadig blir en mer integrert og naturlig del av driften vår, sier Johannesen. 

Når det gjelder effekten av KI-implementeringen på arbeidsprosesser og resultater, påpeker hun at det er for tidlig å trekke konklusjoner da de kontinuerlig tester og implementerer nye verktøy. 

– På et generelt grunnlag har vi imidlertid erfart at KI har effektivisert deler av våre arbeidsprosesser. Vi kommer for eksempel raskere i gang med et utkast når vi trenger det, og Copilot vet blant annet hva vi har gjort tidligere, legger hun til. 

Johannesen forklarer at selv om det er flere utfordringer knyttet til KI, er de bevisste på disse og drøfter dem løpende. 

– Det gjelder å finne balansen mellom det å utnytte mulighetene, men samtidig være klar over fallgruvene. Det gjenstår også å implementere dette i eksisterende prosesser og tjenester for å konkret kunne gi større verdiøkning til våre kunder. 

Byrålederen er overbevist om at KI har et enormt potensial for deres bransje.

– Selv om KI har eksistert en liten stund, gjenstår det fremdeles et stykke tid før vi har forløst det virkelige potensialet i det. Vi må være åpne for å ta i bruk ny teknologi, samtidig som vi ikke må se oss blinde på den. Nøkkelen ligger i å bli god på å bruke verktøyene på en klok måte i hverdagen, avslutter Johannesen. 

Powered by Labrador CMS