Trygve Slagsvold Vedum la aldri skjul på sin forrakt for PR og kommunikasjonsbransjen. Spørsmålet er nå hva hans etterfølger gjør.

Senterpartiet er ute av regjeringen Dette tror byråtoppene skjer

Blir det lov å kjøpe tjenester av PR- og kommunikasjonsbyrå igjen?

Publisert Sist oppdatert

– Dette er en sak hvor Trygve Slagsvold Vedum har hatt en litt tabloid agenda. Andre partier og personer i den forrige regjeringen har hatt et langt mer klokt syn både på rådgivningsbransjen og konsulentbruk. Det tipper jeg også blir normalen i den nye regjeringen fremover.

Det skriver Geelmuyden Kiese-sjef Severin Roald i en e-post til KOM24.

Vedum og Senterpartiet har i mange år kjørt en kampanje mot PR- og kommunikasjonsbransjen og våren 2022 ble det kjent at han hadde instruert Senterpartiets stortingsrepresentanter om å ikke ta telefonen om et PR-byrå ringte. I regjeringsplattformen stod det at staten skal kutte i konsulentbruk ved å utvide egen kompetanse, og at statlige virksomheters kjøp av tjenester skal kraftig reduseres. Utover informasjons- og holdningskampanjer skal slike tjenester som hovedregel ikke benyttes.

Severin Roald.

– Ikke kynisk lobbyisme

Men nå er senterpartiet ute av regjeringen, hva vil det da ha å si for regjeringens boikott av PR og kommunikasjonsbransjen?

Bransjen selv håper og tror på en endring.

–  Vår bransje handler om verdiskaping for våre kunder og det å gi gode og kloke råd. Det er viktig å erkjenne at PR-bransjen ikke handler om kynisk lobbyisme eller å pynte på sannheten. Den spiller en avgjørende rolle i å formidle komplekse budskap på en forståelig måte, kommunisere viktige budskap til befolkningen, hjelpe organisasjoner med krisehåndtering og sikre at både små og store bedrifter og organisasjoner får en stemme i offentligheten, skriver Roald, som mener at om Vedum er så bekymret for PR-bransjens innflytelse, bør løsningen være økt åpenhet fremfor en generell fordømmelse.

Roald sier han er bekymret for konkurransekraften til offentlig sektor.

– Jeg er bekymret for at enkelte offentlige institusjoner, som høyskoler og universiteter som skal rekruttere studenter, ikke kan benytte seg av eksterne kommunikasjonsrådgivere i den grad de ønsker, peker han på.

Stine Grøndahl Sesseng i TRY Råd mener og det er behov for en mer nyansert tilnærming. 

– Det er ikke rasjonelt at hele offentlig sektor skal ha all kommunikasjonskompetanse in-house, særlig for spisskompetanse som bare trengs ved behov. Et godt samspill mellom det offentlige og private kreative miljøer er viktig for å oppnå gode resultater. Det er det man bør ta utgangspunkt i, mener hun.

Sesseng mener at nå når Sp er ute av regjeringen er det viktigste at fremtidige beslutninger baseres på faktiske behov og ikke forutinntatte holdninger. 

– Mye av det som ble karakterisert som «PR-tjenester» er ikke definert ut i fra definerte behov og eksisterende kompetanse. Gode og kreative informasjons- og holdningskampanjer er jo viktig for å oppnå mål enten det er helse, frafall i videregående skoler, fosterhjemsrekruttering eller andre viktige saker, skriver hun.

Tror på normalisering

Guri Størvold i Zynk mener det er som forventet at det har vært en nedgang i kjøp av kommunikasjonstjenester fra staten siden «Vedum-doktrinen» kom. Men hun sier og at om staten har spart penger på dette er et spørsmål vi aldri vil få svar på. 

Guri Størvold. Roger Sandum.

– Det kan også ha gitt flere faste ansatte til å løse oppgavene, som i mange tilfeller kan være en dyrere og dårligere løsning for staten, skriver hun.

Størvold peker og på at Ap ikke har samme konsulentangsten som Sp.

– Så vi tror det blir en endring og normalisering på sikt. Både en ren Ap-regjering og en eventuell borgerlig regjering vil ha en mer pragmatisk linje hvor statlige etater igjen kan kjøpe konsulenttjenester når det er den beste løsningen, tror den gamle statssekretæren i Senterpartiet.

Hun mener at fordelen med å kjøpe tjenester fra byrå er at staten får tilgang til en bred palett med spisskompetanse som kan brukes på akkurat den oppgaven som skal løses. 

Bente Kvam Kristoffersen på sin side er usikker på hvor høyt oppe på agendaen dette egentlig er for regjeringen.

Burson tror ikke på endring

– At man skal være kritisk til bruk av eksterne konsulenter er et sunt prinsipp, samtidig er det nødvendig å hente inn spesialkompetanse når man ikke har ressursene internt. Jeg vil gjerne se tallenes tale – har det blitt hentet inn færre konsulenter, hvordan har de blitt brukt, har man benyttet de til andre oppgaver, tjenester eller leveranser enn tidligere? Dette er spennende læring for oss som kommer med PR- og kommunikasjon, skriver hun.

Andreas Wabø i Burson har på sin side ikke noen tro på at det blir endringer med det første. 

Han tror at regjeringen fortsatt vil ta utgangspunkt Hurdalsplattformen, hvor det ble enighet om å redusere statens bruk av konsulenter. Samtidig peker han på at Arbeiderpartiet historisk sett har vært mer åpne for å benytte eksterne aktører enn Senterpartiet.

Han har likevel et budskap til regjeringen, og det er at kommunikasjon er et fag. 

– Gjennom faget skaper vi verdi for ledere og virksomheter, også i offentlig sektor. Når våre råd skaper verdi for offentlige organer, bør vi også bli brukt. Jeg ønsker et politisk ordskifte der verdien av gode eksterne råd og fagkunnskap blir litt bedre forstått, og der tror jeg på en forskjell mellom ny og avgått finansminister. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS