Vibeke bruker egen erfaring i nytt krisehåndteringskurs - forberedt på brann
– Brannøvelser er noe man må trene på for å kunne være forberedt til den dagen det faktisk brenner. I enkelte tilfeller kan det stå om liv, men i de fleste sakene handler det om å redde materielle verdier og omdømmet.
Apriil PR har i mange år holdt kurs i retorikk, etikk, sosiale medier og bærekraft. Nylig lanserte de et femte kurs med tema krisehåndtering for toppledere.
Vibeke Johannesen tok over sjefsstolen i Apriil PR Oslo etter Jannicke Josefsson-Ruud tilbake i august i 2022. Før hun kom til Apriil var hun daglig leder i Sportsklubben Brann fra 2014 til 2021.
– Bidra til bevissthet
I Brann fikk hun mengdetrening i å håndtere saker av ulik karakter.
– Da jeg valgte å begynne i Apriil var noe av drivkraften at jeg ønsket å bruke mine erfaringer fra tiden som leder i en svært medieeksponert organisasjon, og med flere krevende saker. Kommunikasjon har alltid vært en vesentlig del av håndtering av ulike saker, derfor vil jeg bidra til større bevissthet rundt dette hos ledere, sier Johannesen til KOM24.
Handler om dagens risikobilde
Kurset som gjennomføres i tre deler har kun plass til 15 deltakere.
– Det viktigste for oss er å skape en arena der ledere kan snakke om sine erfaringer og reflektere for å gjøre seg bedre rigget til å håndtere en krise. For å få til dette i en arena som oppleves trygg – kunne vi ikke ta inn mer enn 15 deltakere.
Kurset holdes av Johannesen, Beate Husa og Trond Albert Skjelbred. I tillegg har de med seg utvalgte eksterne bidragsytere. På første samlingen deltok psykolog Synnøve Sanna Nesse, som er seniorkonsulent i AFF og forsker i SNF.
– Dette er et kurs for toppledere som er bevisst på at krisehåndtering er en del av rollen.
En brannøvelse
Johannesen vet hva det innebærer å håndtere en krise, fra tiden i Brann. Hun sier det viktigste med krisehåndtering er å ta situasjonen på alvor og håndtere deretter, og at det er viktig å være tydelig fra starten.
– Som en av deltakerne på kurset sa, tidlig tydelighet er viktig. Og tar man det ikke på alvor i starten – så kan man skape en krise.
I dette kurset er ikke fokuset bare på å håndtere krisen, men også den ærlige samtalen toppledere burde ta med sine nærmeste i virksomheten før krisen skjer.
Det handler om å finne svakheter og kartlegge hvordan man skal kommunisere rundt dette.
Hun sammenligner det med brannøvelser.
– Det kan sikkert oppleves kjedelig og meningsløst med brannøvelser når det ikke brenner, fordi vi alltid føler at vi har noe viktigere å jobbe med. Men brannøvelser er noe man må trene på for å kunne være forberedt til den dagen det faktisk brenner. I enkelte tilfeller kan det stå om liv, men i de fleste sakene handler det om å redde materielle verdier og omdømmet.
Kjenne krisen i kroppen
Kurset skal øke bevisstheten til lederne for å kunne stå stødig i krisehåndtering, og noe deltakerne fikk også med seg noen effektive pusteteknikker når pulsen stiger.
– Noe som ikke nevnes så ofte når det gjelder krisehåndtering, er at det også skjer en del reaksjoner i kroppen. For noen kan det hjelpe å ha helt konkrete pusteteknikker til hjelp, og andre finner andre metoder for å koble av i krisen når alt er intenst og skal skje fort.
For å gjøre øvelsen så virkelig som mulig, har deltakerne i kurset vært gjennom en case-oppgave.
– Poenget med øvelsen var blant annet å gi svært lite informasjon slik at situasjonen oppleves uoversiktlig – akkurat som i en krise. Og i tillegg får de svært lite tid til å lage en plan over hvordan de ville løst kristen. Knapphet på tid og mangel på informasjon skaper stress. Slik får de en smakebit på hvordan det kan føles i kroppen i en krise.
Apriils håp er at de 15 topplederne skaper et nettverk mellom seg.
– Selv hadde jeg mye erfaring og mange dyktige kollegaer rundt meg da det stormet i 2021, men det å kunne snakke med noen i samme rolle som deg selv som kan dele sine erfaringer – det er gull verdt.