DNs SoMe-sjef: – Ikke overlat etikken til teknologene!
– KI er ofte ikke så mye mer enn maskinlæring eller en fancy auto complete, det er ikke en naturkraft med en egen hvilke som kommer og tar jobben din.
(Kristiansand): – For å få en best mulig overgang til et KI-samfunn er at dere bryr dere, blander dere, sier til toppsjefen at dette handler og om kommunikasjon. Det å få kommunikasjonsfolk på toppen er så viktig, for vi skal gjennom en kunstig revolusjon på kort tid, da må vi ha mye kommunikasjon innad i selskapene.
Det sier Eirin Larsen, sosiale medier-sjef i Dagens Næringsliv til flere hundre kommunikatører på Caledonien hotell i Kristiansand.
Hun var på Kommunikasjonsforeningens høstseminar for å snakke om at tiden for kunstig intelligens som partytriks er over.
– Ingen naturkraft
– KI er ofte ikke så mye mer enn maskinlæring eller en fancy auto complete, det er ikke en naturkraft med en egen vilje som kommer og tar jobben din. Det er ikke noe som skjer uten at vi lar det skje, peker hun på og ber folk om avmystifisere det hele.
– Når noen sier «han» om GPT, vær den irriterende kommunikasjonsrådgiveren og si at det er en språkmodell, oppfordrer hun.
Larsen peker og på alle feilene som man gjorde da sosiale medier plutselig ble en stor faktor i livene våre og ber oss om å ikke gjenta de samme feilene.
Derfor må man ikke overlate dette med kunstig intelligens til teknologene, sier hun.
Og selv om EU ligger litt mer frampå nå og jobber med et regelverk er det fortsatt ett stykke unna. Derfor må vi selv ta grep.
– Så før det så sitter det en elefant midt på desken vår og møterommene deres er dette noe vi må ta stilling til lenge før det, om vi vil ha den slemme eller snille roboten, sier hun og mener dette handler om muligheter og dumme valg.
Hun sier at for å få det beste til å skje og ikke det verste må norske kommunikatører tenke over hva som er det verste som kan skje for deres bedrift eller organisasjon.
– Det verste for oss
Larsen er klar på hva som er det verste som kan skje fra hennes utgangspunkt.
– Det verste for oss er om vi mister tilliten hos publikum. Så i jakten på fasit: Ikke overlat etikken til teknologene. Det holder ikke at Eirik Solheim snakker om det, vi som ikke kan teknologien må og blande oss i teknologien. Du trenger ikke å kunne lage algoritmer, men det er avgjørende at flere av oss skjønner hvordan den funker, sier hun og mener at når alt blir mulig gjenstår mange valg.
Det første hun mener man må gjøre er å gå gjennom strategien i bedriften og se på hva betyr det for valgene vi skal ta med kunstig intelligens.
Tall fra tidlig i oktober viste at 92 prosent av norske bedrifter har ikke laget retningslinjer for kunstig intelligens.
– Men det å lage retningslinjer betyr ikke at jobben er gjort, men det er en merking for å minne på hva vi vet men folk velger å ignorere.
Hun sier at det verste som skjer er at man lager retningslinjer og så er man ferdig.
– Man må få alle med, man må revidere hele veien. Om retningslinjene lages av IT-avdelingen kommer det ikke til å bli godt nok, sier hun før hun gjentar sitt viktigste poeng for femte gang i foredraget:
– Ikke overlat etikken til teknologene!