«The Flag of Flags» - Norwegians kreative reklame som fortsatt fascinerer publikum nesten 10 år senere.

Norwegian-reklame blir fortsatt hyllet på nett ni år senere

«The Flag of Flags» vekker fortsatt begeistring, nesten ti år etter lanseringen. Kampanjen ble en prisvinner og snakkis internasjonalt. Nå deles den på ny i sosiale medier, til stor jubel fra publikum.

Publisert

Kampanjen, utviklet av byrået M&C Saatchi for Norwegian, har fått nytt liv på sosiale medier. 

«The Flag of Flags» var en kreativ tilnærming til å fremheve Norwegian som et norsk flyselskap med lave priser. 

Kampanjen tok utgangspunkt i det norske flagget, hvor små markeringer av andre nasjonale flagg som franske, hollandske, finske, thailandske og polske ble gjemt – alle destinasjoner som Norwegian flyr til. 

Kampanjen ble i sin tid en stor suksess, med internasjonal oppmerksomhet og flere priser – deriblant en gullmedalje fra Cannes Lions International Festival of Creativity. 

Det er ikke ofte en kampanje får varig omtale på tvers av landegrenser, men Norwegian-reklamen har vist seg å være et unntak. 

Nylig ble kampanjen igjen fremhevet på LinkedIn av «Famous Campaigns». Innlegget har skapt stor entusiasme, og kommentarene renner inn fra markedsføringsfolk og reiselystne som hyller kampanjen for dens smarte, enkle og kreative tilnærming.

Norwegian selv er også positivt overrasket over oppmerksomheten som fortsatt strømmer til kampanjen. 

Eline Hyggen Skari, pressesjef i Norwegian.

– Det er selvsagt veldig artig at denne kampanjen fortsetter å vekke interesse og begeistring nesten ti år etter vi publiserte den, sier pressesjef i Norwegian, Eline Hyggen Skari.

Hun trekker fram hvordan kampanjen kombinerte selskapets norske identitet med lave priser:

– Vi er stolt av å være et norsk flyselskap, og dette ble gjenspeilet i bruken av flagget, samtidig som vi kommuniserte lave priser på flyreiser.

Norwegian har gjennomført en rebranding, men verdiene forblir de samme:

– Vi har nylig gjennomført en rebranding og fornyelse av vår visuelle identitet, allikevel er merkevaren vår gjenkjennelig der kommunikasjonen er enkel, tydelig og har som formål å skape oppmerksomhet gjennom å være overraskende og utfordrende. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS