F.v. partner og gründer av Sølvrev, Terje André Helgheim, og daglig leder Daniel Eikeland, har stor tro på 2023.

Slik skal Sølvrev øke 2023-omsetningen med flere millioner

– Jeg føler at vi har et mye bedre utgangspunkt om vi går aktivt ut, enn å være passive og full av uro for hvordan dette året skal bli.

Publisert

Det spås et utfordrende 2023 med kraftig inflasjon og en usikker verdensøkonomi. Likevel har produksjonsselskapet Sølvrev, som holder til på Bryggen i Bergen og Solli Plass i Oslo, ambisjoner om å øke omsetningen med fire millioner fra 2022, i løpet av året.

– Vi tenker at angrep er det beste forsvar, og at dette er en mentalitet vi bør møte det nye året med, sier partner og gründer av selskapet, Terje André Helgheim, til KOM24.

Han var også daglig leder inntil Daniel Eikeland tok over i rollen 1. mai i fjor. Helgheim sier det er viktig å proaktivt angripe 2023.

– Det er ikke sikkert vi klarer å øke omsetningen fra 14,5 millioner kroner til 18,5 millioner, men jeg føler at vi har et mye bedre utgangspunkt om vi går aktivt ut, enn å være passive og full av uro for hvordan dette året skal bli.

Han kaller det en psykologisk øvelse.

– Vi er realistiske, det er derfor vi også anerkjenner at vi kanskje ikke klarer dette fordi alt kan potensielt bli veldig utfordrende, men det føles bedre å ha denne innstillingen. Vi kjører på – også får vi se hvordan det ser ut mot slutten av året.

Seks millioner fra byrå-samarbeid

Grunnen til at målet er satt til 18,5 millioner kroner, er fordi Helgheim og Sølvrev har en «Gaselle-drøm».

– Klarer vi det, blir vi gasellebedrift for sjette året på rad. Og skal vi kvalifisere oss, må vi ligge et godt stykke over 18 millioner kroner. Derfor landet vi på 18,5 millioner, forteller han.

Tilbake i april fortalte Helgheim og påtroppende daglig leder Eikeland om hvordan selskapet skulle satse inn mot byråbransjen. I løpet av siste halvdel i 2022 fikk Sølvrev flere store samarbeid, og Helgheim håper denne satsingen vil stå for en tredjedel av omsetningen i 2023.

– Det var skikkelig stas for oss å samarbeide med noen av de beste byråene i Norge, som Trigger og Pol. Begge er byråer vi har enorm respekt for og virkelig hadde et sterkt ønske om å jobbe med.

Byråsatsingen ble lansert rett før sommeren i fjor, og startet opp senere på høsten. Men selve ønsket om å satse inn mot byråbransjen startet før.

– Vi hadde rett og slett ikke lyst til å gjøre noe før vi følte oss klare og virkelig kunne satse. Nettopp fordi vi hadde lyst til å få til store samarbeid med dyktige byråer. Denne satsingen fortsetter for fullt dette året, og vi har stor tro på at den vil stå for en stor del av omsetningen vår.

– En fjær i hatten

Resterende skal hentes inn direkte fra egne kunder, og Helgheim tror de har flere muligheter med eksisterende kunder.

– Vi ser at vi har høyere tillit hos kunder vi har et forhold til og allerede har levert for. Også skal vi selvsagt få nye kunder inn på listen vår.

Sølvrev har signert flere musikkvideoer, og har jobbet med artister som Aurora, Sigrid, Astrid S og Soncdre Lerche. Sommeren 2022 fikk produksjonsselskapet plutselig en forespørsel fra Lyrical Lemonade på vegne av den australske rapperen The kid Laroi, for hans musikkvideo til sangen «Burning up», sammen med artisten Nardo Wick.

– Dette var en skikkelig fjær i hatten for oss – og et tilbud vi ikke kunne takke nei til. Og ekstra stas var det å jobbe med stjerne-regissøren Cole Bennett.

Bennett har lang fartstid som musikkvideoregissør og har jobbet med blant andre Justin Bieber, Post Malone og Eminem.

– Grunnen til at innspillingen havnet i Norge var fordi The kid Laroi hadde besøkt Norge én gang tidligere, og hadde et ønske om å lage en musikkvideo her. Og hvorfor valget landet på oss, vet jeg ikke, men jeg tipper det ligger noen googlesøk bak. Gøy var det i hvert fall.

– Mer passion enn penger

Foreløpig er det lite penger å hente fra musikkvideo produksjoner.

– I Norge er det hakket mer passion enn penger, men på sikt tror jeg nivået kan øke. Men vi kommer uansett til å fortsette med dette fordi det er lærerikt og gøy i et kreativt univers. I slike produksjoner får vi utfoldet oss på en annen måte og ferdighetene vi tar med oss, er relevant inn mot andre produksjoner. Så det er vinn-vinn for oss og kundene våre.

Tross usikre spådommer for året, er Sølvrev klar for å gønne på.

– Vi har lyst til å bli en gasellebedrift for sjette år på rad. Vi trenger det ikke med tanke på samarbeid eller pitcher – men det hadde vært gøy, og det gir oss noe å strekke oss mot.

Powered by Labrador CMS