Svein Tore Bergestuen - her på Mediekonferansen i Tønsberg høsten 2016.

Sannum & Bergestuen leverer knalltall for 2022: – Skal være bransjens morsomste arbeidsplass

Selger du sjampo må du ha mer å by på skal Sannum & Bergestuen jobbe med deg.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er godt fornøyd med 2022. Tallene speiler det vi har opplevd nemlig stor pågang og mange spennende oppdrag. Det er vi veldig takknemlige for.

Det sier Svein Tore Bergestuen til KOM24.

Sammen med Eva Sannum etablerte han Sannum & Bergestuen i 2021 og veksten har vært solid siden oppstart.

Disse vil de ikke jobbe med

Det første året deres hadde de en byråinntekt på 7,3 millioner kroner. Der opplevde de en vekst på hele 77 prosent og hadde i 2022 en byråinntekt på 13 millioner kroner om man ser Sannum & Bergestuen og datterselskapet Furore Social sammen.

– Vi har forsøkt å si ja til de som har spurt, så sant det er i tråd med strategien vår. Det betyr at noen forespørsler er uaktuelle mens andre er veldig meningsfulle. 

– Hvilke er det som er uaktuelle? 

– Vi tar nok ikke oppdrag som bare handler om å selge mere sjampo, men vi bistår gjerne kunder som flytter samfunnet, miljøet eller demokratiet i riktig retning, på hver sin måte, sier han.

Det er ikke alle prosjekter som både er kjempegøye, supermeningsfulle og lønnsomme.

Men det må helst treffe på to av dem. 

Men resultatet av den tankegangen er altså en solid vekst i inntektene. 

Det har og ført til et bedre resultat. Årsresultatet endte på 1,86 millioner kroner. Omtrent alt tar de i utbytte.

Men selv om inntektene har en bra vekst, så stiger også kostnadene like mye som inntektene for byrået.

Bergestuen sier det er kjempedyrt å vokse.

– Det viktigste er å ha det gøy

– Derfor må veksten være kontrollert. Vi bygger en virksomhet der det viktigste faktisk er å ha det gøy. Om vi bare sier ja til alle oppdrag og vi må bemanne opp hele tiden, da er det ikke gøy, og da mister vi kontroll på kostnadsbildet. Vi må ha fokus på hvordan vi skal levere kvalitet og da må vi og si nei, sier han.

Han sier at 2023 også har startet bra og de har masse å gjøre. 

– Vi må sørge for at vi leverer superbra på de prosjektene vi har og ikke faller for fristelsen til å si ja til mer enn vi kan håndtere, sier han. 

I dag er de sju ansatte og har i tillegg fire-fem tilknyttede rådgivere når de trenger mer kompetanse eller ressurser enn de har i utgangspunktet. Bergestuen sier det kan bli aktuelt å øke med en person til i løpet av året. 

– Vi er bare i tenårene som bedrift og må få bedre kontroll på kostnadene. Vi prøver å ikke gjøre de samme feilene som andre som starter opp, men det er ikke så lett. Vi har allerede gjort feil og vi lærer heldigvis av det. Vi har en styreleder nå som skal offentliggjøres snart som vi hele tiden spør til råds. Det trenger vi, for vi har ikke gjort dette før og vi må være ydmyke nok til å innse at vi ikke alltid har de rette svarene, sier han.

Bransjen morsomste arbeidsplass

I fjor ble det en del skriverier da både daglig leder sluttet etter kort tid samt at de på samme tid lanserte Furore social som ble lagt ned etter kort tid. 

Det selskapet ligger nå helt på is etter at flere av de ansatte sluttet i begge byråene. Bergestuen kaller det et sovende selskap. 

Ambisjonene for 2023 for Sannum & Bergestuen er helt klar. Det er å sørge for en lønnsom og sunn bedrift.

– Vekst for oss er altså ikke det viktigste. Det viktigste er å ha det gøy, jobbe med noe meningsfullt, og ha en lønnsom virksomhet. Vi har startet for oss selv for vi tror det er mulig å bygge bransjens morsomste arbeidsplass. Om vi ikke trodde på det kunne vi bare jobbet for noen andre. 

Powered by Labrador CMS