
MENINGER:
Her er det viktigste du trenger å forstå om AI det følgende året
«Annenhver ekspert på SEO og innhold ler og gråter, avhengig av ståsted. Både nettbutikkeiere og CTOs spør: «Er AI bra eller dårlig for SEO?»», skriver Paul Grønseth.
Denne artikkelen er over to år gammel.
AI, AI, AI….
Det har vært full furore på LinkedIn den siste uka på grunn av Chat GPT-lanseringen forrige uke. Annenhver ekspert på SEO og innhold ler og gråter, avhengig av ståsted.
Både nettbutikkeiere og CTOs spør: «Er AI bra eller dårlig for SEO?»
Svaret avhenger av antagelsene bak spørsmålet og hva du tenker AI skal gjøre og ikke.
AI kan ta bort mye av svettearbeidet alle hater:
- Gjøre mening av hvordan søkeord henger sammen - eller bør henge sammen - på et nettsted
- Hjelpe deg med å generere innholdsidéer, lage briefs. En virtuell sparringspartner så du kan hoppe bukk over det tidskrevende hjerneteppet.
- Generere kortere tekster, alt fra produktbeskrivelser til metatitler.
Og så må du huske at du er helt essensiell fortsatt:
- Korte tekster er best. Teknologien blir lett et gjentagende refreng når du runder 1000 ord og over.
- AI-generert innhold er et førsteutkast, og bør behandles som det. Ikke publiser det ukritisk. Det kan bli straffet av Google, fordi du svikter kunden.
- Flere av de vasseste innholdsgeneratorene på markedet mangler støtte for norsk. Da må du enten kvalitetssikre Google Translate (som også er et AI-verktøy) eller oversette manuelt.
Derfor er fremtidens innholdsprodusenter ikke bare flinke skribenter og raske førstefiolinister - de har overblikket til en redaktør og helhetsforståelsen til en dirigent.
Teknologi verken skaper eller ødelegger arbeidsplasser. Det har den aldri gjort. Men den forvandler dem.
Det viktigste du trenger å forstå om AI det følgende året er: Det kommer ikke til å forsvinne. Det er ikke en døgnflue, det har pågått i mange tiår. Spørsmålet er om du er klar for å utvikle egenskaper, og ikke hvile på det du kunne i går. Er du det?
Takk til Chat-GPT som gjorde en trøtt trebarnsfar til tankeleder på 1-2-3 ved å skrive om et talenotat for KOM24.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.