Sjømatrådet satser på TV-reklamer og SoMe for å snu negativ trend
I tillegg har de relansert nettstedet Godfisk.no for å øke konsumet.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Det norske sjømatkonsumet har opplevd en negativ utvikling siden 2015, melder verdens nest største eksportørland av sjømat.
– Det er flere årsaker til at konsumet har gått ned, og noe skyldes årsaker Norges sjømatråd ikke kan påvirke, som for eksempel prisutviklingen. Nå er det ikke snakk om en veldig drastisk nedgang, men vi ser at det minsker litt for hvert år, forteller Norden-sjef, Trym Eidem Gundersen til KOM24.
Øker satsingen
I fjor endret Sjømatrådet strategien i sitt Norgesarbeid, noe som resulterer i økt satsing her til lands.
– Inntil august i fjor var Norgesarbeidet organisert under «Marketing», men nå ligger Norge under Norden og er organisert under «Globale operasjoner», noe som betyr at sjømat satsingen i landet skjer på lik linje med andre markeder som Sjømatrådet har kontorer. Denne endringen gjør at vi kan jobbe mye bredere og med flere virkemidler enn det vi har gjort tidligere.
Det betyr å fortsette satsingen på TV-reklame, sosiale medier, og nettstedet «Godfisk.no».
– I tillegg vil vi fokusere mer på PR og ha tettere samarbeid med næring, dagligvare, fiskehandlere, horeca, organisasjoner og myndigheter.
En troverdig ambassadør
I starten av 2022 ble det kjent at Sjømatrådet hadde inngått en toårig samarbeidsavtale med OL- og verdensmester Karsten Warholm, som vil bli å se på skjermen i flere reklamefilmer som slippes denne høsten.
– Det at han personlig spiser mye sjømat og at dette er en naturlig ingrediens i hans kosthold, gjør ham til en god og troverdig ambassadør for norsk sjømat. Vi kommer til å fortsette med konseptet fra i fjor, «Det fisker´u», som vi vil spille videre på sammen med Warholm i flere ulike uttak i siste halvdel av året.
Reklamefilmen produseres av Pulse Communications og Field Productions for Norges sjømatråd.
Sjømatrådet har også relansert Godfisk og satsingen har bidratt til mer trafikk inn til nettstedet.
– Ved å relansere og satse mer med gode, enkle og inspirerende oppskrifter, håper vi dette kan minske barrieren for å velge sjømat oftere. Nettstedet ble laget for å bidra til matglede og å fremme hvor enkelt det er å lage gode og sunne sjømatretter.
Effektivt med influensere
I de utenlandske markedene benyttes lokale og matinteresserte influensere og Eidem Gundersen og Sjømatrådet ser viktigheten av å ha disse samarbeidene.
– Vi ser at gruppen som spiser minst sjømat er unge mennesker, og gjerne de som nylig har flyttet hjemmefra. Vi vet at samarbeid med influensere er effektivt i markedsføringsmiksen og at de bidrar til inspirasjon og synlighet. Det vil også bli hyppigere aktivitet på sosiale medier i tiden fremover.
Sjømatrådet fokuserer foreløpig på Godfisk.no og på sosiale medier som Facebook, og Instagram. Og Norden-sjefen utelukker ikke andre plattformer som kan bidra til at sjømatkonsumet økes.
– Vi har ikke planlagt noen andre plattformer ennå, men vi utelukker ikke TikTok i løpet av 2022, for å treffe den yngste målgruppen. Det er ingen hemmelighet at dette er en kanal som kan gi mye synlighet og oppmerksomhet blant unge mennesker. Også blir TV (reklamefilmer og TV-spons), boards og digitale flater viktige kanaler i tiden fremover.
Budsjettet styres ut fra eksportverdien
I april startet Sjømatrådet en pilot i samarbeid med Kulinarisk akademi i Oslo, med en klar målsetting om å bygge egne sjømat akademier, blant annet for å styrke kunnskapen om sjømat. Det skal også jobbes tett sammen med flere matfestivaler og stiftelsen Norsk Gastronomi fram mot EM (Bocuse d’Or) i Trondheim om to år.
Sjømatrådet ble etablert i 1991 og eies av Nærings- og fiskeridepartementet. Rådet finansieres av sjømatnæringen.
– Ettersom eksportverdien har vært bra det siste året, betyr det at vi har et større budsjett enn tidligere.
Nylig ble det rapportert at Norge eksporterte sjømat for 11,3 milliarder kroner, bare i april. Dette er en økning på 33 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Så langt har Norge eksportert sjømat for 45,4 milliarder kroner.