Har undersøkt: Derfor mener han Facebook fungerer bra for Listhaug og FrP
Roy Aulie Jacobsen så nærmere på FrP-lederens Facebook-kommunikasjon gjennom seks måneder.
Jacobsen har undersøkt Sylvi Listhaug på Facebook fra 1. juni i fjor til 1. januar i år. Fremskrittspartiets voldsomme framgang på meningsmålingene var mye av årsaken til at han fattet interesse for temaet.
– I sakene om skolenedleggelser var for eksempel Listhaug og FrP tydelige motstandere av å legge ned. Jeg tror det er en sånn sak som har gjort at partiet gjør det bra på mange målinger, sier Jacobsen til KOM24.
– Interessant
2025 er et valgår. Jacobsen, som er stipendiat ved Institutt for kommunikasjon på Høyskolen Kristiania, kommer til å følge nøye med på FrP og andre partier i sosiale medier.
– Facebook er en interessant plattform, spesielt for populistiske partier, som FrP kan betegnes som. Det er her de tradisjonelt sett får mest engasjement. Det har nok mye med brukergruppa å gjøre, og at kritikk mot sittende regjering gir gjenklang der.
Et av hovedfunnene hans er at 85 prosent av Listhaugs innlegg handler om politikk, men også at de mest engasjerende innleggene hennes bruker personliggjøring og symbolsk presentasjon.
– Personliggjøring er en måte å få kontakt med følgerne på. Det viser at hun er en autentisk, jordnær og relaterbar person. Dette får ofte mye engasjement. Listhaug er flink til å legge ut bilder av tacofredag og andre ting som virker spontant, sier Jacobsen.
Når KOM24 sjekker Facebook-profilen til partilederen, tar det ikke lang tid før det dukker opp et bilde der hun er ute på platten for å måke snø. Teksten er som følger:
«I vinterlandet Norge må vi forvente at det av og til kommer mye snø. Hold humøret oppe – ikke mist motet, det går nok bra denne gangen også Ønsker alle en fin dag videre!»
Overraskende
Jacobsen har også funnet ut at kritikk og mobilisering er viktige elementer i Facebook-kommunikasjonen til Listhaug.
Dette vekker derimot færre positive reaksjoner fra følgerne enn de mer personlige og symbolske innleggene.
– Hun er i opposisjon, og da er det vanlig å komme med mye kritikk. Det er derfor ikke så overraskende. Det er heller ikke så overraskende at hun bruker Facebook for å forsøke å mobilisere velgere.
Et annet funn betegner han som litt mer uventet. Samtidig tror Jacobsen det er et bevisst valg.
– Listhaug har lite informasjonsdeling i sine innlegg. En skulle kanskje tro at de brukte mer tid på å relatere det hun skriver til pågående saker, og at hun la mer ut om FrP sine synspunkter og løsninger. Til sammenligning er det noe Støre er mer opptatt av når han legger ut noe i sosiale medier, sier Jacobsen.
Før valget i september kan det hende at han har lyst til å se nærmere på andre partier.
– Det kunne vært interessant å fortsette å se på FrP, men også de andre store partiene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no