Lederduoen i ANTI, Kristin Grimstad og Kenneth Pedersen.

ANTI's arbeid hylles som et mesterstykke

Lederduoen i ANTI vil gi design en større plass i hele merkevare- og kommunikasjons­­løpet.

Publisert Sist oppdatert

ANTI, som står for «A New Type of Interference», setter den strategiske «I-en» i sentrum av sitt designarbeid. 

Ifølge Kenneth Pedersen, byråets CEO, handler dette om å utfordre konvensjonelle uttrykk samtidig som man forankrer designet i grundig innsikt og strategi. 

– Det er jo veldig mange som driver med det vi kaller kakepynt eller form og farge. Det gjør ikke vi, sier han. 

Pedersen understreker viktigheten av å initiere strategiprosesser før designarbeidet starter. Dette sikrer at designet ikke bare er visuelt tiltalende, men også løser konkrete problemer og formidler et tydelig budskap. 

– Vi er veldig, veldig, veldig opptatt av å gjøre ting i riktig rekkefølge og å basere vårt arbeid på innsikt, fortsetter han. 

Tydelig og direkte

– Hva mener dere skiller dere fra andre designbyråer? 

– Vi er veldig tydelig og direkte med kundene våre, og har god takhøyde og faglige diskusjoner, svarer Pedersen.

ANTI forventer at kundene deres er åpne om sine innsikter, utfordringer og problemer. Pedersen bemerker at samarbeidet alltid er sterkt.

– Det er helt avgjørende for gode jobber som det vi i dag mottar pris for. Det skyldes samarbeidet med NRK, sier han.

KOM24 er til stede da ANTI mottar DOGA-merket for design og arkitektur, og møter Pedersen samt daglig leder Kristin Grimstad før utmerkelsen blir overrakt.

– Det føles mye vanskeligere å vinne en DOGA-pris enn andre konkurranser i Norge. Så det er klart den henger høyt for oss, og jeg tror det gjelder generelt i bransjen, sier Pedersen. 

ANTI's byråsignatur

Pedersen føler at det som kanskje også skiller dem fra andre byråer, er at de ikke «er på trend».

– Vi vet veldig godt hva som trender, men vi baserer ikke løsningene våre på det. Mange av jobbene vi ser der ute bærer også tydelig preg av hvilket byrå som står bak. Den signaturen har ikke ANTI håper jeg, sier han.

– Vår byråsignatur skal være kvalitet i arbeidet gjennom strategisk smarte løsninger, heller enn å være gjenkjennelig som typisk for vårt byrå, forklarer Grimstad.

Apropos trender, har ikke ANTI noen forventninger eller ønsker om at AI vil bli en del av designtrendene.

Lederduoen i ANTI, Kristin Grimstad og Kenneth Pedersen.

– Vi bruker jo AI, men vi håper at designtrenden blir at design faktisk får en større plass i hele merkevare- og kommunikasjonsløpet, sier Grimstad. 

Hun understreker behovet for å tenke helhetlig, og hvordan design kan være en løsning for kritiske forretningsutfordringer. 

– Når design blir integrert på et slikt nivå, der både styret og ledergruppen forstår viktigheten av å tenke helhetlig omkring employer branding, reklame, nettet, SoMe og i alle uttak, da har design fått den plassen den fortjener, påpeker hun og legger til:

– Vi håper det blir en trend, men vi ser den ikke ennå.

En utfordring

ANTI opplever det som en utfordring at det har blitt så enkelt å kjøpe ferdige design på nett.

– Mange tror at det er godt nok, men da har de ikke kompetansen til å skjønne hvordan det hele henger sammen, og da mister de evnen til å kommunisere effektivt også, sier Grimstad. 

Pedersen forteller om kunder, også i en viss størrelse, som velger å kjøpe logo og grafisk uttrykk på nettsteder som Fiverr – eller enda verre, bare benytter seg av AI-verktøy.

– I så fall ender de bare opp med noe som ser greit ut på overflaten, men som egentlig ikke formidler noe eller hjelper dem på noen måte. Det er definitivt en utfordring jeg tror vi ikke vil kunne unngå å legge merke til, avslutter han.

Powered by Labrador CMS