Etter oppkjøpet har Fadango flyttet inn hos Skarp reklamebyrå i disse lokalene i Sandnes.

Nedbemanning i reklamebyrå etter eierskifte: – Det mest ansvarlige vi kunne gjøre

Oppkjøp og økonomiske utfordringer har ført til kutt hos det jærske reklamebyrået. 

Publisert

Fandango har gjennomgått en nedbemanning kort tid etter at det ble kjøpt opp av Skarp reklamebyrå i august. Ifølge daglig leder Petter Dubland var økonomiske utfordringer årsaken til kuttene.

– Det er egentlig bare å se på regnskapstallene. Vi var nødt til å gjøre noen justeringer på bemanningen, sier Dubland, og legger til at det var det mest ansvarlige de kunne gjøre.

Rammet for andre gang

Nedbemanningen har ført til at én ansatt måtte forlate det jærske reklamebyrået, som nå består av to personer, inkludert Dubland selv. Dette er en betydelig reduksjon fra det som en gang var et team på sju ansatte.

Tall fra Proff.no viser at Fandango omsatte for 5,4 millioner kroner i fjor, men endte med et underskudd på 34.000 kroner.

Dubland eier 50 prosent av Fandango gjennom sitt selskap Dubland Invest AS. Den resterende halvparten er eid av H2 Optimist AS, som tilhører Kjetil Helliesen og Gro Skadberg Helliesen.

Regine Dalen Birkeland, Head of Marketing i Fandango, ble berørt av nedbemanningen. Hun ønsker ikke å kommentere saken direkte, men skriver på LinkedIn: 

«For andre gang på to år har jeg blitt rammet av nedbemanning, og virkelig fått kjenne på den tøffe tiden mediebransjen er i. Ikke bare har jeg måttet si ha det til fine kollegaer, men også arbeidsoppgaver jeg virkelig trives med og brenner for!»

Ny eier, nye utfordringer

I august ble det kjent at Skarp reklamebyrå i Sandnes kjøpte opp alle aksjene i Fandango. Oppkjøpet innebærer at byråene nå samarbeider for å levere tjenester til kunder i hele regionen.

Skarp reklamebyrå, som har 11 ansatte, omsatte i 2023 for 21 millioner kroner og hadde et årsresultat på 4,2 millioner etter skatt. Selskapet er eid av flere ansatte, der daglig leder Ronny Eiane og partner Arild Vik har de største eierandelene.

Fandango, som ble etablert i 2020, søkte aktivt samarbeid med Skarp. Dubland tok selv initiativet ved å kontakte Skarp for å diskutere muligheter for samarbeid.

– Jeg føler vi sto ved et veiskille. Det kjennes som et naturlig steg og gir oss mulighet for å satse hardere på Jæren. Gjennom dette samarbeidet øker vi både kapasitet og kompetanse, og vi vil også nå tilby flere tjenester til kundene våre, sa Dubland den gang til Jærbladet

Tilgang til større fagmiljø

I dag forteller Dubland at Fandango har samlokalisert seg med Skarp i Sandnes, noe som gir dem tilgang til et større fagmiljø.

– Vi har samlokalisert oss for å kunne dra nytte av det faglige miljøet i Skarp. Tidligere sto vi litt alene, men nå har vi mulighet til å samarbeide tettere og få mer faglig støtte, samtidig som vi holder kostnadene nede, forklarer han.

Dubland understreker at selv om Fandango har måttet gjøre kutt, påvirker dette ikke driften til Skarp. Der har det ikke vært noen nedbemanning, og deres virksomhet fortsetter som normalt.

Han forteller videre at Fandango har måttet ta vanskelige, men nødvendige beslutninger for å tilpasse seg den økonomiske situasjonen. Dette innebærer blant annet å redusere faste kostnader og i større grad benytte seg av eksterne tjenester.

– Vi har justert så mye vi kan. Nå baserer vi oss mer på innkjøpte tjenester for å holde kostnadene nede, avslutter Dubland.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS