Usikkerhet og nølende kunder: Dette er status i eventbransjen
KOM24 har tatt pulsen på eventbransjen.
Pandemien sendte den norske eventbransjen inn i en tvungen dvale, preget av konkurser og tapte arbeidsplasser.
I fjor jublet de største eventbyråene over rekordomsetninger og et marked som blomstret opp igjen.
Men i år, midt i all snakk om utfordrende tider, hva er egentlig status?
Nordens største
– Det har skjedd mer i eventbransjen de siste årene enn de foregående 10, 15 eller 20 årene, sier Per Morten Bergh, CEO i 6. Sans by Liwlig.
Han påpeker at selv om bransjen har opplevd en roligere periode i år, ser fremtiden lys ut for mange i 2024, til tross for økonomiske utfordringer.
Samtidig som eventmarkedet er tilbake, skyter konsolideringen for alvor fart.
Liwlig Group har det siste året kjøpt opp 6. Sans, Gyro og sist BlueX, og har nå en omsetning på omtrent 1,2 milliarder. Det gjør dem til Nordens største eventbyrå.
– Det har blitt slik at nesten alle de store aktørene har blitt kjøpt opp, blitt en del av private equity-selskaper eller noe større, sier Bergh og legger til:
– Alle, bortsett fra JCP. De står vel støtt og fint på egne bein da.
6.Sans vant både sølv og gull ved årets BEA World Festival i Roma. Festivalen blir av mange ansett som «VM for event». JCP var nominert i hele fire kategorier, men fikk ingen pallplasser med hjem denne gangen.
Uaktuelt med oppkjøp
JCP, med en fjorårsomsetning på 409 millioner kroner, opplevde «all time high» i fjor, selv om årets resultater ikke når helt opp på samme nivå, ifølge CEO Lars Terje Grorud.
Likevel ser de optimistisk på 2023 som et solid år og er positive til bransjens fremtid, til tross for endrede rammevilkår.
JCP noterer seg salget av noen konkurrenter og ser på sammenslåingene som naturlige, men er også spente på hvilken effekt disse vil ha.
– Gjennom de siste årene har vi naturligvis også fått en del smigrende forespørsler, men for oss har dette vært uaktuelt, sier Grorud.
De verdsetter muligheten til å bygge i eget tempo, utvikle og investere i JCP, noe som gir dem styringsmuligheter og gjør dem mer dynamiske enn flere av konkurrentene.
Aktive eiere som daglig jobber i JCP er ifølge Grorud en fordel som appellerer til både kunder og ansatte. Den lokale forankringen i Norge ser de som en styrke.
– Motivasjonen ligger i å være den beste eventleverandøren i det norske markedet. Vi skal være superambisiøse og gjøre det vi selv mener er best for oss og kundene våre, sier han.
JCP er som alltid positive til fremtiden og ser konturene av et 2024 som vil by på mange spennende muligheter.
– Markedet er det samme for oss alle, så vi har mest fokus på de tingene vi kan gjøre noe med samt sørge for at innsatsen er der over tid, da vil også resultatene følge, sier Grorud.
Økonomisk usikkerhet
Både Liwlig og JCP melder om en økende tendens til knappere tidsfrister i usikre perioder.
– Mange bedrifter tar beslutninger sent, kanskje bare én eller to måneder før arrangementet, på grunn av økonomisk usikkerhet, sier Bergh.
Han forklarer at denne korte ledetiden er vanlig i usikre økonomiske tider.
– Kundene ønsker å gjøre arrangementer og ser helt klart viktigheten av å benytte eventer som et strategisk virkemiddel også i vanskelige perioder, påpeker Grorud.
Han understreker at verdens uro og mindre forutsigbare rammevilkår fører til at flere sitter lengre på gjerdet. Så oftere nå jobber de på kortere tidshorisonter.
– Det er jo også naturlig at de er mer opptatt av å finne gode løsninger innenfor noe strammere økonomiske rammer enn for eksempel i fjor, avslutter Grorud.
Milliardmarked
Bodil Sveen Berggren, daglig leder i Sponsor- og Eventforeningen, sier det forventes en økning på ti prosent i eventbyråenes omsetning fra 2022 til 2023.
– Eventbyråene omsatte for 4,2 milliarder i 2022, og forventningene er at de skal omsette for 4,6 milliarder i år, sier hun.
Berggren viser til en rapport fra Sponsor Insight, som for første gang er utvidet slik at den også omfavner det stadige voksende eventmarkedet.
Aktørene er positive, og hele 90 prosent av eventbyråene forventer faktisk at markedet vil holde seg stabilt eller øke.
I usikre økonomiske perioder observerer foreningen at bedriftene tilpasser seg ved å skalere ned kostnadene, selv om de ikke nødvendigvis kutter eventer.
– De lager kanskje ikke like store og glamorøse event som de kunne ha ønsket seg, men de ser verdien i effekten på omdømmet og kulturbyggingen i bedriftene, avslutter Berggren.