Lars Terje Grorud sier han i det store og hele er fornøyd med hvordan 2023 gikk.

Byråinntektene gikk ned for JCP PRAD i 2023

– Et krevende marked, sier sjefen.

Publisert

Årsregnskapet til JCP PRAD viser at de hadde en byråinntekt på 22.788.821 kroner i 2023. Dette er en nedgang på fire prosent fra 2022, da tallet var oppe på 23.806.779.

Årsresultatet sank med 54 prosent, fra 1.380.795 kroner i 2022 til 631.933 kroner i 2023.

JCP består totalt av seks selskaper. I tillegg til JCP PRAD, er også JCP Event, JCP Arena, JCP Travel, Retail Factory og SHE konferansen egne juridiske selskaper.

– Krevende

Lars Terje Grorud, managing director i JCP, skriver i en e-post at årsaken til at resultatet går ned primært handler om økt varekost i prosjekter.

– Det er heller ikke til å legge skjul på at markedet innenfor reklametjenester er noe mer krevende enn tidligere år. Samtidig er markedet det samme for alle, så det er egentlig ikke så interessant å bruke mye tid på. Det blir kun opp til oss selv å gjøre det meste og det beste ut av situasjonen. Et krevende marked vil også gi muligheter, skriver Grorud.

Han forsikrer om at JCP PRAD ikke har innført ansettelsesstopp, og viser til at de i april ansatte Maria Oljemark som rådgiver. Hun har jobbet i byrået i 17 år, og kom fra en annen rolle i JCP Event.

– I tillegg har vi de to siste årene etablert egen film, design og animasjonsavdeling som leverer til alle selskapene i JCP uavhengig av fagdisiplin. Dette ser vi kundene våre setter stor pris på og vi forventer økt etterspørsel på disse tjenestene. Når det er sagt er vi opptatt av kostnadene i selskapet og jobber hele tiden for at vi skal ha et sunt og bærekraftig kostnadsnivå, skriver Grorud.

Akkurat nå er de 21 årsverk i JCP PRAD. Samtidig bærer de sin andel av lønnsutgiftene knyttet til syv årsverk som jobber på tvers av alle JCP-selskapene. Disse ressursene er tilknyttet design, film og animasjon, opplyser han.

Utvikling

JCP Arena er den eneste delen av JCP som leverer negativt årsresultat, med 58.931 kroner i minus. Likevel er det markant bedre enn i 2022, da de endte med 438.484 i minus.

JCP Arena arrangerer familiefestivalen A Walk in The Park, som i år har turnert rundt til ni forskjellige steder i Norge.

– JCP Arena er i veldig god utvikling og vi ser at etterspørselen etter festivalen øker. Både partnere, nasjonale og lokale, samt kommunene ønsker å bidra i økende grad til denne festivalen. Samtidig har vi organisert selskapet på en måte som gir oss bedre kontroll på inntekter og kostnader. Pilene peker i riktig retning og ved årsslutt skal selskapet levere positivt EBIT resultat med god margin, skriver Grorud.

For Retail Factory sin del gikk byråinntektene opp med 29 prosent fra 2022 til 2023.

Grorud er fornøyd med utviklingen.

– Retail Factory jobber med å skape et meningsfullt møte mellom forbruker og merkevare samtidig som man tenker konvertering og salg. Det kombinert med flinke mennesker og riktig fokus så blir det bra. Vi forventer en økt vekst i årene som kommer.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS