Lastet ned RedNote – nå advarer eksperten: – Aner ikke hva jeg har sagt ja til
TikTok-brukerne har funnet Rednote.
TikTok går en usikker fremtid i møte, og det ser ut til at appen kanskje blir forbudt i USA den 19. januar.
Flere brukere rømmer nå til Xiaohongshu, eller RedNote, som den heter her i vesten.
Ikke bare topper den applistene i USA, men også her i Norge ligger appen helt på topp – både på App store og Google Play.
Men ifølge Ståle Lindblad, ekspert på sosiale medier, er det flere grunner til å være forsiktig før man kaster seg på bølgen.
– Jeg tror dette er en hype akkurat nå, og at den ikke vil vedvare. Jeg er ganske sikker i min sak når jeg sier at RedNote neppe vil erstatte TikTok, sier Lindblad til KOM24.
Fullstendig kinesisk kontroll
Lindblads bekyrminger knytter seg til appens bakgrunn og datasikkerhet.
– RedNote er 100 prosent kinesisk, modereres etter kinesiske myndigheters instrukser, og vi vet veldig lite om hva de gjør med dataene. TikTok får kritikk for sine forbindelser til Kina, men de er perifere sammenlignet med dette. RedNote kan ikke bli mer kinesisk, sier han.
– Hvilke vurderinger bør norske brukere gjøre før de laster ned appen?
– Jeg tenker at man bør vurdere om man i det hele tatt vil utsette seg for det, sier han.
Men selv har sosiale medier-eksperten lastet ned og testet appen.
– Alt er på kinesisk, så jeg aner egentlig ikke hva jeg sa ja til da jeg opprettet konto. For alt jeg vet kan jeg ha gitt kinesiske myndigheter tilgang til stua mi.
Han understreker at han var nøye med å nekte tilgang til sensitive opplysninger der det var mulig.
– Likevel er det ganske sikkert at dataen min nå er tilgjengelig for kinesiske myndigheter, sier han.
Ikke en ny markedsføringskanal
Lindblad er også ganske sikker i sin sak når han sier at sosiale medier-appen neppe vil bli en viktig kanal for verken kommunikasjon eller markedsføring i Norge.
– Selv om appen topper nedlastingslistene nå, er den fortsatt langt fra å kunne konkurrere med etablerte plattformer som TikTok og Instagram, sier han.
For Lindblad er planen å slette appen så snart hypen har lagt seg.
– Det er morsomt å prøve, men dette er ikke en plattform jeg vil fortsette å bruke. Risikoen knyttet til datasikkerhet er for stor, og vi vet altfor lite om hva som skjer med informasjonen, sier han.
Han trekker paralleller til Bluesky, som også har blitt «hypet» opp, men som han mener har vært relativt stillestående.
– Selv om Bluesky har over 20 millioner brukere, er det ganske stille og kjedelig der inne. Hypen er ofte kortvarig – og det er den også denne gangen, i hvert fall i Norge, avslutter Lindblad.