Meta åpner opp om annonse-algoritmene
Meta vil gi deg mer informasjon om hvorfor du ser annonsene du får i nyhetsstrømmen. Oppdateringen gir mer åpenhet om hvordan kunstig intelligens påvirker algoritmene.
«Hvorfor ser jeg denne annonsen» er en funksjon som har vært tilgjengelig i mer enn ti år på Facebook. Mens den tidligere har gitt ganske overfladisk og generell informasjon, vil den oppgraderte versjonen gi mye mer konkrete og detaljerte svar på hvordan Metas maskinlæringssystemer velger hvilke annonser du ser.
I en bloggpost forteller selskapet at «Hvorfor ser jeg denne annonsen» nå vil inneholde:
Informasjon om hvordan aktivitetene dine i Meta-appene og på eksterne nettsider har gjort at akkurat den annonsen havner i nyhetsstrømmen din.
Eksempler som viser hvordan den kunstige intelligensen har koblet aktivitetene dine til temaene annonsene er rettet mot.
Lenker som tar deg rett til annonsepreferansene dine.
EU vedtok Digital Services Act (DSA) i fjor. Et av kravene i DSA er at de største plattformene skal være åpne om hvordan deres algoritmer velger innholdet som vises til brukerne. Meta har vært relativt åpne om prinsippene bak deres algoritmer, men økt bruk at kunstig intelligens har innført et element som er vanskelig for brukerne å forstå. Denne oppdateringen gjør det elementet litt mindre mystisk.
Meta vil rulle ut den oppdaterte versjonen av «Hvorfor ser jeg denne annonsen» globalt på Facebook først, og på Instagram litt senere.
Meta har også en «Hvorfor ser jeg denne posten»-funksjon på vanlige, organiske poster. Bloggposten sier ingenting om at også denne funksjonen vil få en tilsvarende oppgradering.
Også TikTok har begynt å åpne opp om hvordan deres algoritme plukker ut innholdet som vises til brukerne. Deres «Why this video»-funksjon er tilsvarende Metas «Hvorfor ser jeg denne posten».
Slik finner du «Hvorfor ser jeg denne annonsen»
Klikk på de tre prikkene oppe i høyre hjørne. Da får du opp en meny. Klikk på «Hvorfor ser jeg denne annonsen» i menyen.
Når du har fått den oppgraderte versjonen vil du komme til en side med to valg:
Annonsørens valg vil vise deg hvilke egenskaper og interesser annonsøren har målrettet annonsen mot.
Din aktivitet vil vise deg hvilke av dine aktiviteter som har ført til at du får se annonsen.
Nederst på siden vil du kunne skjule alle annonser fra den aktuelle annonsøren, eller gå til annonsepreferanser og justere hvilke egenskaper og interesser annonsesystemet skal bruke når det velger annonser til din nyhetsstrøm.