Camilla Hager hadde workshop om AI med flere deltagere under Social Media Days.

Mener mange gjør dette feil når de tar i bruk AI

Camilla Hager tror norske markedsførere kan bruke kunstig intelligens mer aktivt i jobben sin.

Publisert Sist oppdatert

(ULLEVÅL): Under Social Media Days inviterte Camilla Hager fra byrået HvabeHager til AI-workshop.

Målet med seansen var blant annet at flere markedsførere skulle forstå hvordan de kan bruke kunstig intelligens i sosiale medier.

– Jeg var litt spent, fordi jeg ikke har hatt en praktisk workshop med øvelser med så mange mennesker før. Men jeg tror det funka bra, og jeg tror mange fikk den a-ha-opplevelsen som jeg håpet at de skulle få, sa Hager til KOM24.

Misforståelser

Hager har jobbet med tekstproduksjon i 20 år. I 13 år har hun drevet eget byrå. HvabeHager holder til i Trondheim.

Hun tror mange bommer litt de første gangene de bruker for eksempel ChatGPT. Da er det viktig å ikke avskrive det som et nyttig verktøy.

– Vi hører mye om AI, men man får ikke følelsen av hva man kan få til før man faktisk prøver det selv. 

– Den største feilen folk gjør er at de prøver seg med å kanskje stille et generelt spørsmål til ChatGPT, også får de et litt dårlig svar. Så tenker de at dette ikke helt passer for dem og deres virksomhet, og legger det på hylla. Men du må tilpasse budskapet ditt, presisere kommandoene og prøve flere ganger. Først da vil du skjønne hvilke områder AI kan brukes til. 

– Litt å gå på

Flere i salen på Social Media Days rakk opp hånden da de fikk spørsmål om de hadde testet ChatGPT i jobbsammenheng.

Hager tror det fortsatt er en vei å gå før AI er en naturlig del av den norske arbeidshverdagen, også for kommunikasjonsfolk og markedsførere.

– Mitt inntrykk er at mange har prøvd det, men ikke bruker det systematisk i jobben sin. De har kanskje skrevet en tale eller gjort litt andre mer uformelle ting, men de har ikke utforsket fullt og helt hva de kan bruke det til. Der har vi litt å gå på, tror jeg.

Etikken

Hager poengterte også at det kan være veldig lurt å finpusse tekstene som man henter fra ChatGPT. 

Dersom man kopierer en tekst uten å gjøre endringer, for så å publisere den, er den strengt tatt ikke din egen.

– Du har faktisk ikke copyright på en tekst som kommer direkte fra ChatGPT. Bruk den som en sparringspartner, og gjør endringer på det du får ut slik at du kan tilføre din personlighet til teksten og sørge for at den blir din.

Hun mener det er helt innafor å bruke ChatGPT eller andre verktøy til å lage tekster for sosiale medier.

– En kan kanskje tenke at det blir juks, siden du ikke skriver alt selv. Men dersom man bruker det godt og grundig, og tilpasser budskapet, mener jeg det er veldig smart å bruke ChatGPT for å få hjelp til å utforme innhold i sosiale medier.

Powered by Labrador CMS