Sander Landmark mener man får et varig konkurransefortrinn om man omfavner EUs nye regler.

En annonsekampanje slipper ut 5,4 tonn CO₂ – Derfor hyller TRYs SoMe-sjef nye bærekraftsregler

– Man får et varig konkurransefortrinn.

Publisert Sist oppdatert

– Personvernet må styrkes og den påvirkningen våre aktiviteter har på kloden må reduseres. Det er mange muligheter å få til dette.

Det sier Sander Landmark, Head of Social Media i TRY Opt på den første dagen av Social Media Days.

Han var der for å snakke om reguleringene knyttet til bærekraft, og særlig personvern, som byr på store utfordringer for markedsførere.

Men Landmark mener man ikke må se på problemene men man må se på det positive med EUs reguleringer.

– En gjennomsnittskampanje i Storbritannia slipper ut 5,4 tonn. Det tilsvarer så mye som en britisk familie slipper ut på et halvt år. Det er nok større enn i Norge, men den businessen vi driver med hver dag har direkte påvirkning på miljøet, sier han.

Andre tall han kom med viser at én million annonsevisninger tilsvarer utslippet til en flytur fra Boston til London og tilbake igjen.

– Personvernet må styrkes og den påvirkningen våre aktiviteter har på kloden må reduseres. Det er mange muligheter å få til dette. EU-direktivene skal hjelpe oss å legge føringer for hva som er greit og ikke greit, sier han og sier man må styrke personvernet og redusere fotavtrykket. 

Han viser til to regelverk som har kommet og kommer fra EU.

Først er det GDPR som alle har vært nødt til å forholde seg til siden 2018 og fra neste år av kommer CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive, altså bærekraftsrapportering.

– Vi kan snakke høyt om at dyrt og utfordrende, men vi har og mye å tjene på å følge dem, mener Landmark og drar fram to hovedgrunner:

– Man får et varig konkurransefortrinn og man gjør verden til et litt bedre sted, sier han.

Han sier at tall viser at bedrifter nyter godt av å bidra til bærekraft utvikling. 

Tall han refererer viser at de bedriftene gjør det mellom 3 og 19 prosent bedre på bunnlinjen enn andre selskaper. Han sier og at 80 prosent av oss favoriserer selskap som jobber for å redusere Co₂-avtrykket.

Han viser til forskning som er gjort av Google der 7000 respondenter sa sin mening om annonsering og personvern.

Det de lærte fra det var at europeere er skeptiske til å dele data fordi mange bedrifter ikke greier å imøtekomme grunnleggende forventninger. Undersøkelsen avslører også at det å imøtekomme juridiske krav for databehandling vil ikke være tilstrekkelig og det å overgå de juridiske forventningene vil få varig konkurransefortrinn.

– Forbrukerne er mer komfortable med å dele data når de forstår hva de får igjen for det. Og skreddersøm gjør annonsene mer relevant, sier Landmark.

Derfor er transparens avgjørende, for forbrukerne ønsker å ha kontroll. 

– 80 prosent er bekymret for misbruk av personopplysninger. Sannsynligheten for positivt respons blir tre ganger så stor om målgruppa føler på kontroll over egne data, forteller han.

I første versjon av saken stod det at en annonsekampanje slipper ut 5,4 millioner tonn CO2. Men Landmark har seinere oppdaget en regnefeil og justert tallet til 5,4 tonn. Saken ble endret 14/9 klokken 2016.

Powered by Labrador CMS