Therese Rygg, leder for marked, kommunikasjon og bærekraft i Brann.

Går mot sponsor-trenden: – Uaktuelt

Flere toppklubber i norsk fotball har valgt å kalle opp stadionet sitt etter en av sponsorene deres. For noen er det derimot ikke et alternativ.

Publisert

– Det å kommersialisere en så sterk merkevare som Brann, er uaktuelt. Brann er så mye mer enn en fotballklubb, så derfor er det viktig å beholde identiteten og ikke selge navnet, skriver Therese Rygg i en e-post til KOM24.

Hun er leder for marked, kommunikasjon og bærekraft i klubben, som fortsatt spiller hjemmekampene sine på Brann Stadion i Bergen.

Seks av 16 klubber i Eliteserien har stadion som bærer sponsornavn. Blant disse er Vålerengas Intility Arena og Moldes Aker Stadion. I OBOS-ligaen har sju av 16 klubber sponsornavn på sin stadion.

– Vi har ikke fått mange henvendelser. Navnet er ikke til salgs og de samarbeidspartnere vi har, kjenner Brann sin historie og ønsker å beholde Brann Stadion-navnet, fortsetter Rygg.

Ingen tapte inntekter

Hun skriver videre at de ikke går glipp av en eneste krone ved å holde på det gamle navnet.

– Vi går ikke glipp av noen inntekter. De samarbeidspartnere vi har med oss, har annen verdifull synlighet og knytter seg sterkt til klubben med andre produkter. Vi jobber stadig med forretningsutvikling og har gjort det veldig bra på bedriftsmarkedet de siste årene.

Nylig ble det klart at en av rivalene deres, Viking, bytter navn på sin stadion til Lyse Arena. Stavanger-klubben har derimot hatt sponsornavn på stadion tidligere. Den het nemlig SR-Bank Arena fra 2018 til nå.

Therese Rygg i Brann lister opp noen av fordelene med å ikke selge navnet. 

– Brann har over 100 år med en sterk historie og de som til enhver tid administrerer klubben, må ta godt vare på Brann sin identitet og merkevare. Vestlendinger er emosjonelt knyttet til klubben sin og Brann Stadion har en høyere verdi med sitt egennavn, enn om vi skulle solgt det til en kommersiell aktør. 

– Bergen og Brann henger tett sammen. Ingen ville solgt bynavnet – derfor er ikke Brann til salgs heller, slår hun fast.

– Sikkert noen millioner

En annen klubb som heller ikke har omdøpt stadion sin er Lillestrøm, som rykket ned til OBOS-ligaen forrige sesong.

De spiller hjemmekamper på Åråsen stadion. Avtroppende kommunikasjonssjef, Morten Stokstad, skriver i en e-post at det ikke engang har vært snakket seriøst om internt.

– Det har aldri vært noe tema for LSK å erstatte Åråsen med et sponsornavn. Dette har vært hjemmebanen til Lillestrøm Sportsklubb siden 1951, og har stor historisk verdi for klubb, by, medlemmer og supportere. Som det synges på tribunen: Åråsen er våres hjem, vi er Fuuuugla.

Han er derimot åpen om at de kanskje går glipp av noen inntekter ved å holde det slik.

– Sikkert noen millioner kroner i året, men det spørsmålet må nesten klubbene som har solgt navnet på stadion svare på. 

Stokstad mener det å holde på navnet styrker klubbens identitet og historie. Han skriver også at jevnlige navnebytter er greit å unngå.

Når Viking nå solgte navnet for andre gang, inngikk de en fem år lang avtale med Lyse. Og selv om både klubb og sponsor uttalte at de ønsker å holde på det navnet også etter 2029, finnes det ingen garanti for at det skjer.

Stokstad legger til at det i noen tilfeller kan være mer åpent for en klubb å selge navnet.

– Det er enklere å selge navnet til en kommersiell aktør hvis man bygger en helt ny arena uten mye historisk bagasje og stor symbolsk verdi, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS