Slik så det ut da Viking kunngjorde at stadion deres bytter navn.

Så mange norske stadioner er navngitt av sponsorer: – Har selvsagt en effekt

Flere av fotballstadionene i Norges to øverste divisjoner bærer navn som er dedikert til sponsorer. Dette får de ut av eksponeringen.

Publisert

Nylig ble det klart at Vikings stadion bytter navn fra SR-Bank Arena til Lyse Arena.

Avtalen som Lyse har inngått med klubben varer i fem år, fram til 2029. I pressemeldingen la de vekt på at den inkluderer en betydelig øremerking av midler til Vikings kvinnesatsing.

Lyse har også opsjon på førsterett til å forhandle en ny navnerettighetsavtale. Å ha navnet sitt på stadion gir gode muligheter for å bygge merkevare, mener Atle Simonsen, som er kommunikasjonssjef i Lyse.

– Vi ønsker å gjøre Lyse-navnet bedre kjent i Norge, samtidig som vi signaliserer hvor vi kommer fra. Det å gjøre Lyse mer kjent er viktig med tanke på rekruttering og nye markeder, både innenfor B2B og B2C, skriver han i en e-post til KOM24.

Seks av 16 klubber i Eliteserien har stadion som bærer sponsornavn. Blant disse er Vålerengas Intility Arena og Moldes Aker Stadion. I OBOS-ligaen har syv av 16 klubber sponsornavn på sin stadion.

KOM24 har forsøkt å få svar fra Intility til denne saken, men det har vi ikke lyktes med.

Passer sammen

Energikonsernet Lyse har hovedkontor i Stavanger, der også Viking holder til. Logoen deres har vært å se på lagets drakter i lang tid, og Simonsen mener det passer bra at de nå også vil nevnes når folk omtaler stadion.

– Vikings slagord er kraft og kjærlighet. Det passer Lyse med 100 år med krafthistorie godt. Vi har sterke assosiasjoner gjennom at vi har vært hovedsponsor i over 30 år med logoen på Viking-drakten. I Lyse fortelles ofte historien om en liten gutt som trodde det var kommet Viking-spillere på døren da noen fra Lyse skulle sjekke sikringsskapet.

Videre skriver han at fotballstadioner ikke lenger er et sted hvor det bare spilles herrefotball annenhver helg. Det er både kvinner, herrer, bredde, topp, gatelag og mye mer. 

– Lyse Arena er en stor konsertarena, og en viktig møteplass for næringslivet. Det arrangeres konferanser, møter og mye mer, det gir oss god og bred eksponering over tid. Vi håper på mange lyse øyeblikk på Lyse Arena, selv om det blir både oppturer, nedturer, feiringer og skuffelse.

På spørsmål om hvor mye penger de betaler for avtalen med Viking, svarer Simonsen følgende:

– Det har vi valgt å ikke gå ut med, men vi mener vi har sikret oss en god pris på avtalen. Vi er veldig fornøyd.

Langt samarbeid

Merete Aspaas er Group Vice President for Corporate Affairs i malingsprodusenten Jotun, som har sitt hovedkontor i Sandefjord.

Siden høsten 2023 har de hatt navnet sitt på Jotun Arena, som er hjemmebanen til nettopp Sandefjord Fotball.

– Jotun har et langsiktig samarbeid med Sandefjord Fotball, og samarbeidet har vart siden klubben ble stiftet. I dag er Jotun generalsponsor og sponsor til stadion. For Jotun er bakgrunnen for støtten først og fremst ønsket om å bidra til idrett og kultur lokalt, skriver Aspaas i en e-post.

Mens Vikings stadion har en kapasitet på nesten 16 000 tilskuere, har Jotun Arena plass til litt mer beskjedne 6 582.

Aspaas skriver at også de har flere grunner til å opprettholde avtalen med klubben.

– Det å ha navnet sitt på stadion er viktig for å vise at vi støtter klubben. Men det at navnet blir referert til i ulike sammenhenger, har selvsagt også en markedsføringseffekt.

Også hun legger vekt på at stadion ikke bare blir brukt av fotballaget, men også av andre klubber og til andre arrangementer. Men heller ikke Jotun vil si hva de betaler for avtalen.

– Det er konfidensielt hva vi betaler for navnet på stadion, men vi kan bekrefte at avtalen har en varighet på 10 + 10 år, med intensjon om at stadion alltid skal hete Jotun Arena.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS