Andreas Aalbu, kommersiell leder i Vålerenga, på kontoret på Intility Arena.

Opprykket er sikret. Dette er de kommersielle målene nå

På starten av året var både spillere og ansatte i Vålerenga langt nede. Nå har de konkrete planer for å få alle sidene ved klubben opp på Eliteserie-nivå igjen.

Publisert

– Jeg har rykket ned som spiller en gang også. Men det føles faktisk verre når man jobber administrativt.

Det sa kommersiell leder i Vålerenga, Andreas Aalbu, til KOM24 i februar. Da var det nesten to måneder siden tapet mot Kristiansund, som gjorde nedrykk til OBOS-ligaen til et faktum.

Nå ligger de øverst på tabellen med tre serierunder igjen, og førsteplassen er allerede sikret. Pipa har definitivt fått en annen lyd.

– Jeg synes vi har klart å dra det positive ut av den situasjonen vi var i. Det var viktig å treffe på de tiltakene vi iverksatte, og det har vi gjort, sier Aalbu nå.

– Hvilke tiltak snakker du om da?

– På bedriftsmarkedet har vi fokusert mye på nettverket vårt, og vi har fått med oss 22 nye partnere av mindre størrelse til inneværende år. Noe annet vi gjorde var å be Adidas om å lage en tredjedrakt som var en hyllest til supporterne, med koordinatene til Østblokka. Det ble veldig godt tatt imot.

Aalbu anslår at de mistet rundt ti millioner i sponsorinntekter etter nedrykket. I løpet av sesongen har de klart å hente inn en god del, og håpet hans nå er at de klarer å tjene inn mellom åtte og ti millioner mer enn de har gjort gjennom en sesong i OBOS-ligaen.

– I løpet av én sesong i OBOS blir jo ikke Vålerenga eksponert noe særlig mindre, egentlig. Men flere av våre største partnere hadde kontraktfestede reduksjoner dersom det ble nedrykk, og noen var på utgående avtale. Nå skal vi komme oss opp på eliteserienivå igjen.

Tre utfordringer

Akkurat som i februar legger Aalbu stor vekt på sytten de har fått fra supporterne.

Nå har de tre konkrete mål som skal bidra til at de igjen blir det beste laget i Oslo.

– Vi skal være Norges mest engasjerende klubb, vi skal fylle langsidene og hele Intility oftere, og vi skal få Norges råeste partnernettverk, sier han.

Han går ikke med på at klubben mistet status som byens flaggskip da de rykket ned i fjor. I Eliteserien finner man også KFUM Oslo, som har overrasket mange denne sesongen og innehar 7.-plassen på tabellen fire runder før slutt.

– All ære til det de har gjort. Det er imponerende. Men vi sammenligner oss ikke med «Kåffa», selv om vi erkjenner utfordringene vi står ovenfor, sier Aalbu.

Ble kontaktet med en gang

Daniel Holmeide Strand er daglig leder i en annen Oslo-klubb, Skeid Fotball. De har også sikret opprykk, og er tilbake i OBOS-ligaen etter en sesong på tredje nivå.

I siste kamp slo de Ullensaker/Kisa på bortebane, og Vilde Mollestad Rislaa blir dermed tidenes første trener på andre nivå i Norge.

– Allerede i timene etter opprykket ble vi kontaktet av potensielle nye partnere som ønsker å være med på klubbens reise, ikke ubetydelig hjulpet av den nasjonale dekningen opprykket fikk. Det ble jo tross alt skrevet historie på Jessheim, sier Holmeide Strand.

Han er klar på at det er stor forskjell på det å spille på andre og tredje nivå, også med tanke på sponsorinntekter.

– Det er dessverre store forskjeller på dekningen av de to ligaene, så det får en del ringvirkninger på hvilke produkter vi kan tilby. Det er ikke til å stikke under stol at OBOS-ligaen har en helt annen rekkevidde på TV og i omtale enn nivået under. Det er enklere å bygge en større base om man spiller på nivå to enn nivå tre.

Skeid har rykket opp og ned flere ganger de siste årene. Sist de var oppe i Obos-ligaen var så sent som i fjor, da de endte på sisteplass på tabellen med bare 14 poeng.

På spørsmål om sponsorer trakk seg som følge av dette, sier Holmeide Strand dette:

– Vi mistet et lite antall, noe som primært var de som var med for å få TV-tid på nivået. Det var partnere som kom til mens vi spilte i OBOS-ligaen. Klubbens mange lojale partnere fra flere år har blitt med uavhengig av nivå, men disse støtter Skeid like gjerne av kjærlighet som for eksponering.

Konkurranse

På nivå to får de selskap av klubbene Lyn og Stabæk, som også holder til i eller i nærheten av hovedstaden, med forbehold om at ingen av de to rykker opp til Eliteserien.

I tillegg er KFUM Oslo og Vålerenga på øverste nivå. Likevel sier Skeid-sjefen at de ikke merker noen konkurranse på sponsorsiden.

– Det vi merker er at lokalpatriotismen og kjærligheten til Oslofotballen fra Oslobredriftene ikke er den samme som man opplever i Bygde-Norge hvor «alle» er med i sin lokale klubb. Markedet i Oslo er stort nok på alle mulige måter til å støtte opp om flere klubber, men det er en tøff jobb å vekke den interessen for de fleste av oss. 

– Men vi jobber på, og håper at flest mulig ser den store verdien i Oslofotballen på alle nivåer, og at enda flere vil støtte sitt nærmeste idrettslag og selvfølgelig helst Skeid, avslutter han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS