Franco Roche har aktivt jobbet med podkast i syv år, skrevet boken «Fantasyvettreglene» og jobber nå som kommunikasjonsrådgiver i Schibsted Delivery.

Byttet bransje etter TV 2-kuttene:  – Jeg visste ikke hva en kommunikasjonsrådgiver var

Etter kuttene sto Franco Roche uten jobb. Han visste ikke hva en kommunikasjons­rådgiver var, men ett år senere hjelper han Helthjem med å sette rekorder.

Publisert

Franco Roche er podkast-programleder, forfatter, og jobber i dag som kommunikasjonsrådgiver i Helthjem, en del av Schibsted Delivery. 

Men for ett år siden sto han uten jobb og på søken etter noe nytt. 

– I fjor høst følte jeg, som mange sikkert gjør i løpet av livet, at jeg måtte gjøre noe nytt, forteller Roche. 

Rammet av TV 2-kutt

I fjor jobbet han som frilans programleder for Eliterådet på TV 2, men etter at mediehuset tilbød sluttpakker og kuttet 120 årsverk, var han blant dem som måtte finne nye veier.

– Jeg begynte å se på hva som passet meg som person, og hvordan jeg kunne dra nytte av erfaringene mine fremfor kun utdannelsen, sier Roche.

Han begynte å sende åpne søknader og kontakte kjente for råd og hjelp. Det som startet som en uformell samtale, endte med et jobbtilbud. 

Marius Tegnander Evensen, kommunikasjonssjef i Schibsted Delivery, valgte å se bort fra utdanning og heller fokusere på Roches erfaring og motivasjon.

Marius Tegnander Evensen, kommunikasjonsansvarlig, Schibsted Delivery.

– De så verdien i medie- og podkasterfaringen min, og jeg tror de også syntes jeg er en fin fyr. Den kombinasjonen var kanskje det som skulle til, sier Roche.

Han beskriver det siste året som en slags utdannelse på arbeidsplassen, der han har fått tett oppfølging og strukturert opplæring.

– Jeg har fått prøve meg på ulike oppgaver og blitt lært opp steg for steg. De har investert tid og ressurser i opplæringen. Det setter jeg stor pris på, for det er ikke noe jeg har opplevd andre steder, sier han.

Roche legger til at han opplever satsingen som både fremtidsrettet og modig.

– Det er litt «fram i skoene» av dem, egentlig, at de velger å satse på en person og ser forbi papirene. For meg var det veldig uvanlig, og jeg synes det var et veldig fint trekk fra deres side. Jeg vet ikke om «moderne» er det riktige ordet, men det føles i hvert fall stort av dem.

Ny forståelse for kommunikasjon

Et år inn i rollen har Roche fått en helt ny forståelse for hva kommunikasjon innebærer.

– Jeg visste ikke engang hva en kommunikasjonsrådgiver var før jeg startet. Nå har jeg lært hvor viktig detaljer er i alt fra pressemeldinger til pressesvar. Hver setning har en hensikt, og det er utrolig spennende å jobbe med hvordan budskap kan gjøres presist og effektivt, sier han.

I dag er Roche en del av et lite, men effektivt kommunikasjonsteam i Helthjem, sammen med Synne Haugrønning Braa og Marius Tegnander Evensen. Teamet samarbeider tett med andre avdelinger i Schibsted Delivery.

– Jeg elsker å skrive og snakke med mennesker, så dette er en perfekt kombinasjon for meg, sier han.

Nå som høysesongen er i gang, er han stolt over å være en del av et team som stadig setter nye rekorder.

– Vi slår rekorder hele tiden. Det er utrolig gøy å være en del av noe som vokser så bra, og med så fine folk. Jeg gleder meg til fortsettelsen, både til å lære mer og til å bidra enda mer, avslutter Roche.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS