INMA 8 MINUTES
Her er flere bransjestemmers nyttårsforsetter og tanker om hvor fokuset bør være i 2022
Wake up call, stå i spagaten og mer kvalitet er noen av nyttårsforsettene vi har oppsummert fra et knippe kjente bransjestemmer.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Torsdag gikk INMA 8 Minutes of Digital Marketing av stabelen. Arrangementet som etter planen skulle samle nesten 200 personer fra bransjen til fagdag med innsikt og nyttårsforsetter for 2022 på Epicenter i Oslo. Men i frykt for å bli det nye episenteret for omikronvarianten, ble det tatt en snar vurdering etter at de nye restriksjonene kom på plass tirsdag kveld, om å kjøre en live sending.
Flere kjente bransjestemmer med sine tilmålte åtte minutter, forklarer deres nyttårsforsetter og hvilke trender de synes er viktige for deres kunder å fokusere på neste år. CEO i dentsu Norge og Nord Europa, Paal Fure fikk æren av å starte 8 Minutes.
Urovekkende
– Man må ikke ha en direct to consumer strategi selv, men man må vite hvordan man skal møte sine konkurrenter, åpner Fure med.
Han synes norsk næringsliv må agere raskere enn de gjør nå, med hensyn til denne strategien.
– Vi må gjøre ting annerledes hvis vi forventer andre resultater. Dette er en wake up call, og det er på tide norsk næringsliv våkner opp.
Han mener løsningen rundt direct to consumer allerede kan ligge i bedriften.
– Vi må aktivisere den kompetansen som allerede finnes i bedriften, eller eventuelt jobbe med de rundt virksomhetene som kan gjøre det enklere for norske virksomheter med hva som er mulig, og hva det betyr i praksis.
Fure er bekymret når han snakker om trusselbildet.
– Det er urovekkende se på konkurrentbildet. Vi må møte konkurrentene med en tilsvarende strategi eller så må den være annerledes. Og vi må møte de på en langt mer aktiv måte. Nå er det på tide å våkne, folkens.
– Tør å stå i spagaten hvis du må
Julie Lundgren i NHST fokuserer på det å være målgruppeorientert.
– Det er ikke noe nytt, det er noe mange snakker om, men alle kan bli bedre, sier hun.
Lundgren er Chief Product and Strategy Officer i NHST Media Group.
– Da vi omorganiserte i DN etablerte vi en egen målgrupperedaksjon og målgrupperedaktør for å ta dette på alvor. Vi hadde lagt altfor liten vekt på dette tidligere – det var kanskje en litt arrogant holdning i redaksjonen og vi måtte ta grep.
De jobbet med å definere målgruppen, skaffe innsikt i deres vaner.
– Dette er rett ut ifra skoleboken som handler om produktutvikling, men jeg tror vi tåler en påminnelse. Når du vet mer om målgruppene dine er det større sannsynlighet for at de blir mer betalingsvillige. Vi måtte vite hva som engasjerer og gi de journalistikk som passer dem.
Etter mye prøving og feiling ble tre målgrupper definert.
– Vi fant ut at vi har tre målgrupper; finans, samfunn og næringsliv. De er kanskje ikke overraskende, men vi brukte faktisk ett år på å lande målgruppene, røper hun.
Den nevnte spagaten handler om å appellere til målgruppene, både profesjonelt og privat.
– Dette er spagaten for oss. Målgruppene har ulike behov, men også de i samme målgruppe har ulike behov. De er mye mer enn hvem de er på jobb. Vi fant ut at vi måtte treffe smalt, men bredt.
Utfordringen var å treffe de på jobb og fritiden. Og da måtte de finne ut hva de har til felles, hva som skiller dem og hva som appellerer til dem.
– Ta brukerne på alvor. Tør å stå i spagaten hvis du må, da nailer du det i 2022.
Stå i det
– Skap kommunikasjon folk må ta stilling til, sier daglig leder og rådgiver i Pol, Terese Becke.
Hun poengterer at fokuset har blitt å treffe så mange som mulig, noe som setter pris fremfor effekt.
– Det er en stor utfordring.
Skal effekt skapes, må budskapet være klart og tydelig.
– Vi har et motto i Pol; «Vi lager kommunikasjon folk må ta stilling til».
Hun trekker fram merkevarer hun mener tør å stå for noe.
– Audi er en slik annonsør. Mindre enn 48 timer etter reklamestuntet til Will Ferrel under Superbowl, responderte de. Posten har laget en julefilm som får folk til å føle mye.
Hun kommer med et siste tips.
– Stå for det, og sikre at du kan stå inne for det. Og tenk kvalitet og ikke kvantitet.
Må tenke nytt
– Cookiedøden vil gjøre reklame bedre, sier Major Client Manager i Clear Channel, Martine Westvik.
Før hun minner oss om reklameirritasjonen øker.
– Det betyr at kontekstuell reklame blir viktige en noen gang. Reklame må være relevant og nyttig, hvis ikke blir den automatisk irriterende.
Hun trekker fram hvordan utendørsreklame kan tilpasses ulike tidspunkter for å følge oss gjennom dagen.
– McDonalds har ulike budskap til frokost, lunsj og middag. Tilpasset alle modus gjennom en hel dag. Enkelt med effektivt. Og det finnes fortsatt mange muligheter som enda ikke er blitt brukt.
En av disse mulighetene, som hun mener vil prege fremtiden er reklame basert på folks følelser. Innsamling av data som kan finne stemningen på gitte arenaer og i ulike tidsrom.
– Det er helt enormt potensial utendørs, vi må bare tørre å tenke nytt.
Død organisk
Frida Marie Grande jobber som rådgiver i Sannum & Bergestuen og står bak Instagram-kontoen @frida.tegner. Hun kommer med en oppfordring om å tenke annerledes når man budsjetterer for sosiale medier arbeidet sitt.
– Jeg tror mange bruker pengene sine feil, slår hun fast.
Og mener mange er for selvopptatt, fremfor å vende blikket opp.
– Virksomheten din er ikke verdens navle, men ut ifra kommunikasjon i SoMe, kan det virke som om mange tror det.
Hun tror også pengepotten til godt organisk innhold ofte er for liten.
– Mange er døde organisk. Pengene blir oftest brukt opp på store kampanjer, som funker en periode. Og mange har gode kampanjer og sier de seg fornøyd med det, med da går de glipp av mye etter målstreken. Nemlig å bygge varige relasjoner.
Hun anbefaler å lage innhold på brukernes premisser.
– Alltid fokusere på brukerne. Ha høye krav til hva som publiseres – det er ikke alt som er bra nok for målgruppen. Vær i tett dialog med målgruppen, bli kjent med dem, og lag relevant kommunikasjon til enhver tid. Det skaper en engasjert følger skare.
6 sekunder
– Det har skjedd noe med reklame de siste 15 årene, og norske markedsavdelinger har aldri vært større. Men har reklame blitt bedre, spør byråleder og rådgiver i Morgenstern, Camilla Kim Kielland.
– Nei, svarer hun kontant.
Det finnes ingen eksakte offisielle tall på hvor mange annonser vi utsettes for daglig, men flere mener det kan være så mange som 10 000 hver dag.
– Dette er en dobling på 15 år. En av utfordringen er det generiske innholdet vi eksponeres for.
Reklame har et oppmerksomhetsspenn der 60 sekunder er for lenge.
– 6 sekunder er det eneste som gjelder.
I dagens digitale verden er det altfor stort fokus på logo, produkt, pris og rating.
– Digital markedsføring handler for mye om kortsiktig aktiverende reklame, som skal optimalisere, konvertere, effektiviseres for å skape salg. Det verste med dette er at det dreper kreativiteten.
Livredde for å krenke
En annen utfordring er at alt blir for trygghetssøkende.
– Vi kan se prognoser, bestille trend rapporter og søke opp teorier i jakten på the next big shit. Men nå bør vi ha lært at uforutsigbarhet er det eneste sikre.
Hun mener vi fremover vil rammes av eksterne sjokk, og at rammevilkårene for blant annet sosiale medier vil endre seg.
– Det vil påvirke hvordan vi driver effektiv markedsføring. Og i jakt på det trygge har vi blitt veldig politisk korrekte. Vi er livredde for å støte noen, krenke noen eller å bli krenket – det har bikket fullstendig over. Humor må vi også passe oss for.
Resultatet er at vi bruker milliarder på intetsigende kommunikasjon som ingen har problemer med, men heller ikke legger merke til.
– Lager vi noe som skaper engasjement, vil det alltid være noen som viser motstand. Ikke la skeptikerne sette presedens for hva flertallet skal mene. Ha en god plan hvordan du svarer kritikken og gjør det med selvtillit.
– Våg å stå i det over tid, de beste investeringene krever et langsiktig perspektiv og en viss risiko.
Hun røper sitt nyttårsforsett.
– Det er at vi må ha mer guts til å tenke utenfor boksen, lage uventet reklame, og bruke kreativiteten best mulig fremover.