MENINGER:
Sterk sluttspurt gir optimisme
«Første halvår 2024 var tøffere enn forventet. Andre halvår ble langt bedre. Og innsalget for 2025 er svært så godt. Det er godt grunnlag for optimisme i nisje-Norge foran året vi står ovenfor.», skriver Tor Arne Sandholt.
Vi har for lengst rettet øynene mot 2025 og annonsesalget i mange varianter og i mange kanaler for nisjekommunikasjon for 2025. 2024 ble et greit år, men ikke noe mer. Sammenlignet med flere andre mediekategorier, ser det likevel ut til at nisjemediene stort sett har klart seg godt.
Annonsørene vil kommunisere mer eller mindre direkte med sine kjernemålgrupper – og de vil ha troverdighet i kommunikasjonen. Da er norske fagmedier et trygt og solid valg. Men også et spennende valg. Det har nemlig vært mye spennende utvikling innen nisjene de senere årene.
Kvalitet går ikke av moten. Heller ikke tillit – eller det å henvende seg med innhold eller annonser direkte rettet mot målgruppens fag- eller interesseområder, og aller helst begge deler. Dette gjelder både markedet for merkevarereklame og stilling ledig.
Og det er en flora av nisjemedier som nå venter med spenning på det nye året. Det er nettsteder og det er magasiner på papir. Og det er nyhetsbrev – og det er SoMe-kontoer som tilhører nisjemediene. Det er også en kjensgjerning at eventer er blitt stort og viktig for mange innen den målrettede bransjen for innhold.
Selv føler vi på nisjepulsen hver eneste dag. I HS Media selger vi reklame for rundt 45 merkevarer innen medieindustrien. Totalt har vi da snaue 20 nisjenettsteder eller digitale merkevarer innen media og rundt 35 nisjeblader i vår salgsportefølje. I tillegg jobber vi med SoMe for mange av nisjekundene våre. Kort sagt: det selges en helhet innen hver enkelt av nisjene.
Det er flere piler som peker den riktige veien foran det nye året.
ANFO Annonsørforeningen kom nylig med sin rapport hvor de kommer med sine forventninger for det kommende annonseåret. De har tro på en oppgang, riktignok en forsiktig en. I ANFO-rapporten står det blant annet følgende: «Langt flere annonsører ser positivt på norsk økonomi sammenlignet med samme tid i fjor. Flere har også tro på at økonomi i eget selskap vil styrke seg. Annonseinvesteringene i betalte medier skal svakt opp, sier annonsørene».
33 % av annonsørene vil øke pengebruken i betalte medier, mens 19 % kutter, ifølge rapporten fra annonsørenes ANFO. Flertallet tenker positivt i forhold til sine annonseinvesteringer. Og det liker vi som jobber i mediemarkedet.
Også IRM har kommet med sine estimater for neste år. IRM er sterke i troen på at 2025 blir bedre enn året som vi nå mer eller mindre har lagt bak oss. I rapporten konkluderes det med følgende: «Tydelig forbedring på annonsemarkedet i løpet av det siste halvåret. Utviklingen fortsetter i 2025». Og da handler det om annonsemarkedet som helhet.
Vi i HS Media har kontinuerlig kontakten med annonsekjøperne. Tilbakemeldingene som vi får, er også positive. Noen annonsører vil øke reklameinvesteringene. Noen vil bli værende på stedet hvil sammenlignet med 2024, og noen ytterst få vil dra ned reklame-investeringene.
Og en ting er hva de sier, men enda viktigere er hva de gjør.
I skrivende stund nærmer vi oss 40 prosent innsolgt av vårt budsjett for våre fag- og nisjemedier for 2025. Det er bedre enn på samme tid i fjor. Og har vi derfor grunnlag for å smile litt ekstra rundt juletider i år?
Ja, det har vi. Jule-nisjen er i stigende form – og det lover godt for 2025!
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.