Viste slående tall til bransjefolk: – En krise for dere som sitter her
Flere virksomheter sliter spesielt på tre viktige punkter.
(Latter, Oslo): Under Omdømmedagen onsdag var direktør i Forbrukerrådet, Inger Lise Blyverket, på scenen.
Hun snakket om grønnvasking, og hvilke lover som faktisk gjelder på området.
– Grønt og sunt selger. Og for de som driver med markedsføring, kan det være fristende å bare grønnvaske litt. Men gratis bistand for å drive i grenseland, det får dere ikke av meg, sa Blyverket til salen.
300 mennesker fra ulike selskaper hadde møtt opp. Blyverket hadde en presentasjon bak seg, der hun viste brutale tall fra en undersøkelse utført av Ipsos.
- 7 av 10 mener det er vanskelig å vite hvilke produkter som er bærekraftige.
- 1 av 10 har tiltro til hvordan norske bedrifter markedsfører seg.
- 9 av 10 har i større eller mindre grad ambisjoner om å leve mer bærekraftig.
– Jeg mener disse tallene er krise for dere som sitter her. Heldigvis er ambisjonene om å bli bedre til stede hos mange av dere, sa Blyverket.
Videre fortalte hun om ulike måter å bli kvitt dårlige assosiasjoner på. Det å endre navn var ett eksempel, og Blyverket trakk spesielt fra Oljedirektoratets navnebytte til Sokkeldirektoratet.
– Her handler det om å fjerne alt som peker i retning av fossil energi, og alt som er lite miljøvennlig.
Direktøren var tydelig på hva de ulike aktørene kan gjøre for å få mer tillit på området.
– Dere må dokumentere påstandene deres om at det dere selger eller gjør er bærekraftig. Og hele produktet må være bærekraftig, ikke bare deler av det.
Til nå har man ikke hatt et klart regelverk for hva som er lov eller ikke når det gjelder grønnvasking. Blyverket fortalte om direktivet om grønnvasking fra EU, som hun er ganske sikker på at vil bli implementert i norsk rett.
Formålet med dette direktivet er å forby grønnvasking. De vil også innføre tydeligere kriterier for hvordan bedrifter skal bevise sine miljøpåstander og miljømerker.
– Påstandene må da være spesifikke og veldokumenterte. Alle taper på grønnvasking. Både dere og forbrukerne, sa Blyverket.
Til slutt trakk hun fra Elkjøps miljøparametre og Skifts grønnvaskingsplakat som gode initiativer.