Vipps satte omdømme-rekord: – Har en ambisjon om å nå enda høyere
Vipps-sjef Rune Garborg er storfornøyd med at de er landets best likte virksomhet. Men han tror fortsatt det er rom for forbedring.
(Latter, Oslo): Vipps hadde aldri før blitt vurdert i Apelands Traction-måling, som er en måling som viser hvor ulike norske selskaper ligger når det gjelder omdømmet deres.
Onsdag var det derimot ingen tvil. Vipps fikk en score på 92, som er høyere enn noen gang.
– Jeg tror det handler om begeistringen folk har når det gjelder forenklinger i hverdagen. Når folk kommer over Vipps-merkevaren, får de gode assosiasjoner fordi vi er enkle å bruke, sier Rune Garborg til KOM24.
Over fjorårets vinner
I fjor var det Finn som havnet øverst på listen. Og selv om scoren deres gikk opp fra 84 til 85, ble de en klar nummer to.
Bak Finn var også Vinmonopolet og Tine hakk i hæl, med en score på henholdsvis 84 og 80.
– Vi ser på dette som en sterk anerkjennelse av at vi klarer å dekke kundenes behov. Og det er viktig å si at dette oppsummerer jobben som hele selskapet har gjort. En omdømmemåling angår ikke bare de som jobber med produkt eller kommunikasjon, men alle sammen, sier Garborg.
Han mener at kundene kan stole på at måten Vipps fremstår utenfra, også er slik de er på innsiden. Dette er nøkkelen til suksessen, ifølge sjefen.
– Personligheten du har på utsiden, må gjenspeiles 100 prosent på innsiden. Vi jobber etter verdiene «no worries», «one team» og «keep it simple», og vi mener at dette faktisk henger sammen med det vi gjør i praksis.
Garborg har vært med helt siden Vipps ble etablert i 2015. Han tror det er mulig å bli enda bedre i framtiden, også på omdømme.
Vipps har nå slått seg sammen med danske MobilePay, og merkevaren deres vil derfor bli lagt merke til av enda flere.
– Det må være en ambisjon å komme enda høyere. Etter fusjonen med MobilePay er vi nå på én felles teknisk plattform i Finland, Danmark og Norge. Vi konkurrerer mot de store globale teknologigigantene, da må vi ha de beste tjenestene og hele tiden jobbe for å opprettholde et godt omdømme i alle markedene våre.
Vil bli utfordrende
Hvor mange som deltar som informanter i Traction, varierer fra år til år. Men alle virksomhetene som blir med, må være vurdert av minst 300 mennesker som kjenner til selskapet og hva de driver med.
Apeland-sjef Ole Christian Apeland, som arrangerte det hele, sier det skal godt gjøres å få en høyere score en den Vipps fikk i dag.
– Vi ser at mange selskaper starter høyt og sjarmerer folk, men det å holde på det er også en utfordring. Jeg er imponert over måten Vipps jobber med dette fra innsiden, og hvordan de får verdiene til å gjelde internt, sier Apeland.
Han mener Vipps er i en særklasse når det kommer til hvordan de bruker språket for å nå ut til det norske folk.
75 prosent av hele landets befolkning bruker Vipps i dag. Dette tilsvarer 4,1 millioner nordmenn, ifølge dem selv.
– Det å danne et felles språk og en bevissthet rundt det, er noe mange virksomheter undervurderer. Vipps jobber ordentlig med de språklige virkemidlene, og det ser vi at lønner seg.