– Markedsføring av mangfold er ikke nok. Det krever en reell forpliktelse til å skape et inkluderende arbeidsmiljø, og det krever handling, ikke bare ord, skriver Ashkan Parvizian.

MENINGER:

Når markedsføring overskygger virkeligheten

«Minoriteter har en tendens til å få skinne – på dager som passer organisasjonen best», skriver Ashkan Parvizian

Publisert

Under årets Eid observerte jeg flere bedrifter som delte bilder av ansatte og skrev om hvor opptatt de er av mangfold. 

Men en liten scroll gjennom nettsidene og LinkedIn-profilene deres avslørte ofte en annen virkelighet. De frontes fortsatt typisk av den klassiske «hvit mann 50», noe som tyder på at deres interne mangfold ikke stemmer overens med det bildet de prøver å male. 

Minoriteter har en tendens til å få skinne – på dager som passer organisasjonen best: Kvinnedagen, Eid, Pride, Turbandagen – you name it. 

Mangfold-vasking er når bedrifter bruker mangfold og inkludering som markedsføringsverktøy, uten å ha en reell forpliktelse til disse verdiene internt. 

Det er en form for optisk illusjon som skaper et bilde av mangfold og inkludering, men som ikke nødvendigvis reflekterer virkeligheten i organisasjonen. 

Et eksempel på dette er når bedrifter bruker dager som Eid, Pride, og andre tilsvarende dager for å fremme sin egen merkevare. Disse dagene er ment for å feire mangfold og inkludering, men blir ofte brukt av bedrifter som en mulighet for å markedsføre seg selv, uten nødvendigvis å ha en dypere forståelse eller forpliktelse til det de feirer. 

Dette er ikke bare et problem fordi det gir et falskt bilde av bedriften, men også fordi det kan undergrave arbeidet med å fremme ekte mangfold og inkludering. 

Når bedrifter markedsfører mangfold uten å ha det i praksis, kan det føre til at de reelle problemene rundt mangfold og inkludering blir oversett. 

Det er viktig for bedrifter å forstå at markedsføring av mangfold ikke er nok. 

Det krever en reell forpliktelse til å skape et inkluderende arbeidsmiljø, og det krever handling, ikke bare ord. Mangfold-vasking er ikke løsningen, det er en del av problemet. 

Bedrifter må holdes ansvarlig for det de kommuniserer og måten de fronter egen merkevare. 

Akkurat som vi gjør når det kommer til grønnvasking, så må mangfold-vasking på agendaen.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS