Bane NOR om kommunikasjon etter krisen: – Vi må bli flinkere
Togtrafikken på Østlandet har hatt store problemer den siste uken. De ansatte på kommunikasjon i Bane NOR har hatt nok å jobbe med.
Onsdag 17. januar kom en ny runde med snøkaos på Østlandet. Denne gangen førte ikke bare været til forsinkelser i kollektivtrafikken, men også svært mange innstillinger og avlyste turer.
Bane NOR er ansvarlig for infrastrukturen på jernbanen i Norge. De ansatte som jobber med kommunikasjon har hatt en hektisk uke.
– Det viktigste er å forventningsstyre og informere de reisende. Vi ønsker at de i størst mulig grad skal følge med på informasjonen fra oss og togselskapene, slik at de vet om togene kjører eller ei, og eventuelt når toget går, før de drar til stasjonen, skriver konstituert konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bane NOR, Nina Sajets Aasmundsen, i en e-post til KOM24.
De har en pressevakt og en bakvakt som er tilgjengelig 24 timer i døgnet og svarer på spørsmål fra journalister på telefon.
I tillegg har de to til tre medarbeidere som svarer på innsendte spørsmål til deres presseepostkasse, og deltar i beredskapsmøter for å ha oversikt over situasjonen, opplyser Aasmundsen.
– Kommer det masse nedbør som det gjorde på Østlandet på onsdag, vil transporten i samfunnet forsinkes eller stoppe opp, skriver hun.
Kontakt med selskapene
De som jobber med pressekontakt deltar også i fortløpende møter med de ulike togselskapene som er berørt av situasjonen.
– Bare onsdag og torsdag denne uka besvarte vi omtrent 200 henvendelser fra journalister. I tillegg har vi kolleger som skriver og legger ut artikler i både eksterne og interne kanaler for oss, altså på vår nettside, i sosiale medier og på vårt intranett, skriver Aasmundsen.
– I områder med mange mennesker, mye trafikk og mye infrastruktur, er vi ekstra sårbare for tøft vær. Vi gikk allerede ut på tirsdag kveld på nettsidene våre og via media og advarte om at onsdag kunne bli en utfordrende dag i trafikken med forsinkelser og innstillinger.
Samtidig skal det også kommuniseres internt i Bane NOR.
– Internt er det viktig å vise de som står på og jobber dag og natt at vi ser den store innsatsen som gjøres og setter pris på den. Det er mange flinke folk i Bane NOR som er ute og brøyter og jobber på for å holde jernbanen i gang.
Misnøye
Aasmundsen skriver videre at de er glad for å få tilbakemeldinger fra reisende, og at det hjelper dem til å bli bedre.
– Vi vil takke alle som har gitt oss tilbakemeldinger. Vi skal samle alt av innspill, gå gjennom det, og lære av det. Det jobbes på spreng for å få flest mulig tog til å gå, og er veldig hektisk hos oss. Da kan det skje feil, og det glipper til tider på informasjonen, det beklager vi. Situasjonen på onsdag var uoversiktlig og det endret seg raskt, men vi skal jobbe for å bli bedre slik at vi kan gi de reisende best mulig informasjon.
Nettavisen skrev torsdag at Bane NOR satte kvelden av for å feire sine ansatte. Da de fikk spørsmål om togproblemene gjorde at de vurderte å avlyse festen, avviste de det.
På spørsmål om hvilke viktige erfaringer de tar med seg til neste gang de er inne i en vanskelig situasjon, svarer hun følgende:
– Vi må bli flinkere til å gi folk som venter på toget god informasjon, via skjermene på stasjonen og høyttaleranlegget vårt. De tilbakemeldingene vi har fått om det, tar vi på største alvor.
Samtidig mener hun at folk forventer litt mye av kollektivtrafikken. Men også her kan de bedre situasjonen kommunikasjonsmessig.
– Vi må også bli enda flinkere til å forventningsstyre og realitetsorientere folk. Noen tror at busser, jernbane og fly kan gå nærmest uansett vær og føreforhold. Sånn er det dessverre ikke. Vi jobber stadig for å sikre større deler av jernbanen mot sånne forhold, men i områder med tett trafikk og mye infrastruktur er det utfordrende. Vi kan ikke fjerne snøen før den har falt, og vi kan ikke fjerne store snømengder fra alle steder på en gang.