Tomas Helland Torgersen, CCO i Kobler.

Kobler øker prisene: – Alt vi har av kostnader flyr i været  

Annonse-leverandøren ser seg nødt til å ta mer betalt.

Publisert

– Vi har ikke fått så mye respons på de økte prisene enda. Noen gir jo tilbakemelding på at de synes det er mye, men i utgangspunktet tror jeg kundene vil se mer av hva dette innebærer til høsten, sier Tomas Borgen Torgersen til KOM24.

Han er CCO i Kobler, som leverer annonsetjenester i Norge, Sverige og Danmark.

Fra 1. august må de øke prisene. På selvbetjente annonser, som Torgersen oppgir at brukes av 90 prosent av kundene deres, går prisen opp fra 15 til 17 prosent.

– Det er i utgangspunktet en liten økning, og det betyr i praksis at på en kampanje som til sammen koster 100.000 kroner, vil kunden nå betale 17.000 kroner i stedet for 15.000.

Økte innkjøpspriser

På administrerte tjenester øker prisene imidlertid mer, og går opp fra 25 prosent til 30 prosent.

Prisen for såkalt ad hosting, som innebærer at Kobler lagrer annonsene for kundene i en egen server, går opp fra 3 til 5 prosent.

Torgersen begrunner det med at prisene også øker for det Kobler selv kjøper inn.

– Alt vi har av datakostnader flyr i været. Det er årsaken, sier han.

– Vi gjør en litt større prisendring på tjenester der vi går inn og administrerer, som til sammen utgjør ti prosent av kundene våre. Der gjør vi veldig mye jobb med teknikken, legger Torgersen til.

Satser utenlands

Kobler har totalt rundt 20 ansatte, fordelt mellom Norge og Sverige. 

I 2023 kom nyheten om at de også etablerer seg i Danmark, men her har de satt planene om fysisk tilstedeværelse på vent.

– De økte prisene er ikke en konsekvens av at satsingen i utlandet går dårlig. I Danmark har vi planer om å ansette folk, men situasjonen i markedet gjorde at vi måtte utsette det.

Torgersen legger til at de også ser nok muligheter og etterspørsel til å etablere seg i Finland på sikt.

– Men tilstedeværelse i Danmark kommer absolutt førs i køen. Vi ser at vi ikke kan nå ut til nok lokale og mellomstore annonsører der, uten å være der selv, sier han.

Proffe kjøpere

Han er ganske trygg på at kundene vil se at de til tross for økte priser, får valuta for pengene.

– Norske reklamekjøpere er såpass proffe at de ikke sitter og ser på detaljene i prising her og der. De ser på hva de får igjen for kronene de investerer. Det blir også syretesten for oss. Dersom de får igjen mer enn de investerer, er både kundene og vi i en god posisjon.

Torgersen legger til at Kobler er den eneste selvbetjente plattformen som kjøper på alle norske medier. Han refererer til debatten som har gått i det siste om norske annonsørers pengebruk i norske aviser, og ser lyst på tiden framover.

Torgersen sier også at Kobler er den eneste selvbetjente plattformen som lar annonsører kjøpe effektive, kontekstuelle visninger på tvers alle norske medier, uten bruk av persondata. 

Han refererer til debatten som har gått i det siste om norske annonsørers pengebruk i norske aviser, og ser lyst på tiden framover.

– Det vedtas en ny lov om elektronisk kommunikasjon til høsten, som vil gjøre sporing vanskeligere for internasjonale aktører. Det tror jeg vil gjøre ting enklere for norske publisister. Som den nylig publiserte personvernundersøkelsen viste, er det målgrupper med høy utdannelse og inntekt som avviser sporing. Vi ser allerede at 20% av våre kontekstuelle annonsevisninger er mot disse brukerne.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS