Kenneth Pedersen og gjengen i ANTI har hatt noen tøffe år.

ANTI-sjefen om 2024: – Klarer vi å komme oss gjennom denne tida med null i resultat og uten å nedbemanne er vi fornøyde med det

Regnskapstallene er klare. Så mye stupte inntektene til ANTI i 2023.

Publisert

– 2023 var nok et tøft år for denne bransjen. Konkurransen er langt høyere for hver eneste kunde og vi opplever at mange kunder presser priser. Spesielt i anbud er dette en sykdom bransjen som helhet må tenke litt på.

Det skriver ANTI-sjef Kenneth Pedersen i en e-post til KOM24.

ANTI merker konkurransen i markedet. I tillegg til de tidligere omtalte anbudskonkurransene merker de og og at konkurransen er økende med flere byråer i mindre og større samarbeid.

Dette må de bli flinkere til

Men ikke nok med det, de merker og at deres egne kunder oppretter egne produksjonsavdelinger internt eller går i konstellasjoner med byråer direkte.

Dette legger ANTI ikke skjul på at de opplever som en større trussel, både i jakten på nye kunder, men og når det gjelder å beholde eksisterende kunder av en viss størrelse.

Det skyldes blant annet et svært vanskelig reklamemarked og en svært lav aktivitet innen TV og podkastproduksjon.

Innen design har de sikret seg større avtaler og langsiktige samarbeidsavtaler. Men innen reklame og innhold må selskapet endre strategi for å nå nye kundegrupper, innser de. 

–  Vi må bli flinkere til å fortelle markedssjefene der ute hvordan vi jobber og hvordan resultater vi faktisk får til for våre kunder. Vi har blitt et byrå som har svært god kompetanse på å bygge helhetlige merkevarer. Vi jobber faktisk sammen som ett team på tvers av våre fagområder - med null internfakturering eller siloer, skriver Pedersen og mener at det er en styrke som mange kunder ville nytt godt av å teste ut.

– Når vi utvikler merkevarestrategi i styrerommet med kundene våre - så må også den samme strategien tas ut i både design, reklame, innhold og produkt. Man klarer ikke bygge sterke merkevarer om det spriker. Og ja, vi synes ofte at det er mange merkevarer som spriker litt i hytt og pine der ute. Det virker nesten som noen kunder ber byråene lage noe som ligner på andre de ser har fungert, istedet for å tenke på egen merkevare og hva den skal stå for, mener han.

Kundene skylder byrået mer penger

Regnskapstallene deres er klare for fjoråret og de viser at inntektene til byrået sank med ti millioner kroner og endte på 91 millioner kroner i fjor.

Byråinntekten endte likevel på 68,2 millioner kroner. Det er 0,7 millioner kroner bedre enn året før.

Byrået klarte å ende året med et driftsresultat på tre millioner kroner. Det er opp fra 724 000 kroner året før.

– Det skyldes at vi har gjort flere produksjoner internt samt at vi har hatt noen gode kunder på merkevarestrategi som jo ofte fører til enten revitalisering av identitet eller ny identitet og i noen tilfeller til kommunikasjonsarbeid, skriver han.

Samtidig med at inntektene til byrået synker, øker kundefordringene markant. 

Kundefordringer er beløp som kunder skylder et selskap for varer eller tjenester som er levert, men ennå ikke betalt for.

Hos ANTI lå de på 24,4 millioner kroner ved årsskiftet. Dette er fire millioner kroner mer enn året før.

– Primært har det med høy produksjon mot slutten av året og noen kunder har lengre betalingsfrister. Og noen kunder har nok hatt litt utfordring med å betale innen forfall. Vi er ganske effektive på å følge opp kunder på betaling, men også fleksible i forhold til at de kan ha tøffere tider de også, skriver Pedersen.

Gjelden stiger også og den kortsiktige gjelden lå på 29,4 millioner kroner, en økning på 8,2 milloner kroner på ett år. 

Denne økningen skyldes til dels økning i leverandørgjeld og andre avsetninger. 

Håper på bedring i 2024

Årsrapporten viser at selskapet nå har 53 ansatte. Pedersen bekrefter at de nylig har permittert flere ansatte, uten å tallfeste det nærmere. 

– Ja, vi har akkurat permittert noen få akkurat nå. En situasjon vi har klart å unngå siste par årene. Vi får satse på vi kan kalle tilbake disse meget raskt.

2024 er foreløpig et bedre år enn hva fjoråret var. 

– Per april har vi økt omsetningen og resultatet sammenliknet med samme periode i fjor. Så vi får se. Det viktigste for oss er ikke å få de store overskuddene i år, men å beholde de flinke folka våre og gjøre gode jobber for kundene våre, skriver han.

Han er usikker på om de kommer til å klare å øke byråinntekten i særlig grad.

– Klarer vi å komme oss gjennom denne tida med null i resultat og uten å nedbemanne så er vi fornøyde med det.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS