Camilla Visjø, Inbound.
Inbound har kommet med en ny rapport om B2B-markedsføring. Camilla Visjø sto for fremføringen.

Mener pengemangel og tidspress er en dårlig unnskyldning for slett markedsføring

Mange skylder på dårlig tid og for lite penger når de ikke oppnår ønskede resultater.

Publisert

Markedsføringsbyrået Inbound har igjen gjennomført en omfattende undersøkelse om norske B2B-bedrifter og deres måter å markedsføre seg selv på.

Forrige rapport kom for tre år siden, og noe har endret seg siden den tid. For eksempel oppgir godt over 40 prosent at de bruker kunstig intelligens som hjelpemiddel i sin markedsføring.

Det betyr derimot også at rundt halvparten av respondentene ikke bruker AI i det hele tatt.

– Jeg er egentlig ikke så overrasket over det. Vi vet at B2B-bedrifter ofte ligger litt bak B2C-bedrifter når det gjelder å ta i bruk nye metoder, og jeg regner med at flere vil komme etter. Det vil vi sannsynligvis se i neste undersøkelse om to år, sier Camilla Visjø til KOM24.

Salg og marked

Visjø er salgs- og markedssjef i Inbound, og har jobbet med undersøkelsen.

Totalt deltok 400 bedrifter av variert størrelse i undersøkelsen. Inbound samarbeidet med Markedsføringsforeningen i Oslo (MFO) for å hente inn informasjon

– Det er et stort og omfattende arbeid, men det er også skikkelig gøy. Dette er noe vi ser at bransjen er ute etter, så jobben med å få inn og behandle dataene er verdt det. Folk savner innsikt i hvordan andre jobber med markedsføring, sier Visjø.

Som før oppga flere av deltakerne at selgerne og markedsførerne i bedriften ikke jobber tett nok sammen, og at dette skaper utfordringer som gir utslag i resultatene deres.

20 prosent svarte at utfordringer med å nå ønskede resultater kom fra for dårlig samarbeid mellom de to avdelingene.

– Jeg tror det er mange årsaker til at man plages med det. Én av grunnene er at man rekrutterer folk som har for dårlig kommersiell erfaring. Det er fort gjort å ansette de kreative markedsførerne som kanskje ikke har veldig god forretningsforståelse. Man tenker litt for gammeldags når man ansetter markedsførere.

– I tillegg tror jeg selgere ofte kan ha for dårlig forståelse for markedsføring. Samarbeidet mellom de to avdelingene må være forankret i ledelsen, først da får du resultater.

Svarene i undersøkelsen kom i stor grad fra markedssjefer og markedsførere. Daglige ledere, salgssjefer og selgere utgjorde også en betydelig andel.

De med best resultat

De fleste, rundt 55 prosent av respondentene, svarte at de sliter med å oppnå ønskede resultater i markedsføringen på grunn av for lite tid. 

I overkant av 40 prosent sier det handler om at de har for lite penger.

– Jeg synes det ofte kan bli en unnskyldning. Vi ser i undersøkelsen at mange ikke måler resultatene av markedsføringen sin godt nok, og at de ikke måler effekten av markedsføringen i salget. Mange kan bruke både tid og penger smartere.

Ifølge rapporten er vinnerne de som har en tydelig markedsstrategi- og plan, har tydelig definerte mål, måler effekt på salg, og har et godt samarbeid mellom de som jobber med salg og marked.

I tillegg viser det seg å være smart å bruke markedsføring aktivt i salgsprosesser.

– Mange undervurderer effekten av markedsføring under en salgsprosess. Veldig mange tenker at markedsføring er noe du gjør fram til et lead er generert. Da glemmer man at en salgsprosess kan ta måneder og år. Dersom man bruker markedsføreren som en ekstra selger, sparer man både tid og ressurser.

Powered by Labrador CMS