
Trigger-sjefen mener McDonald's-kampanjen er vellykket: – Satt et viktig tema på agendaen
Bente Kvam Kristoffersen har selv flippet burgere og gått på Hamburger University. Hun håper stressmestrings-kampanjen plukkes opp av flere arbeidsgivere og fører til gode diskusjoner.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Den siste tiden har «Søk stress. Så lærer vi deg å mestre det»-kampanjen til McDonald´s fått enormt med oppmerksomhet. Kampanjen er basert på en undersøkelse fra gjennomført av Opinion, der det kommer fram at sju av ti ikke vil jobbe på McDonald´s.
– Vi var forberedt på at denne kampanjen ville skape engasjement, sier kommunikasjonsansvarlig i McDonald´s Norge, Kristina Johansen, til KOM24.
Dristigere
Kampanjen er laget av NORD DDB, som også har laget kampanjene «Take away your take away» og «Stjel våre ansatte», for McDonald´s.
– Vi synes stressmestring og hvordan unge mennesker blir tatt imot i arbeidslivet er et kjempeviktig tema og noe vi burde prate mer om. Også mener vi at dette er en tematikk som burde løftes i samfunnet – og ikke bare av oss, sier kommunikasjonssjef i McDonald's Kristina Johansen
I 2022 gjennomførte Opinion undersøkelsen der det avdekkes at sju av ti ikke vil søke jobb i fastfood-kjeden, fordi det virker stressende.
– Når vi stiller unge mennesker et spørsmål, må vi ta svarene seriøst. Stressmestring er noe som ofte trekkes fram av våre ansatte – og ble trukket fram i «Stjel våre ansatte»-kampanjen. Kampanjen vi har nå er et direkte svar på spørsmålet vi stilte i Opinions-undersøkelsen.
Johansen sier de fikk mange positive tilbakemeldinger i etterkant av den kampanjen hvor de intervjuet de som jobber i McDonald´s.
– Denne gangen er vi enda mer direkte og hakket dristigere. For ja, det er hektisk å jobbe hos oss – men vi lærer deg hvordan.
Ansatte læres i McDonald´s systemet for å mestre alle arbeidsoppgavene de har i løpet av en vakt.
– Vi har et system som er bygget rundt rutiner med både opplæring og oppfølging. Vi er opptatt av hvem du er, og ikke hva du kan. Det du skal kunne –lærer vi deg. Vi opplever etter de tilbakemeldingene vi får at det kommer godt frem i kampanjen.
Fra Hamburger University til Trigger
Daglig leder i Trigger, Bente Kvam Kristoffersen ble nysgjerrig på hvordan en i målgruppen opplever McDonald´s kampanjen, og spurte derfor sin 17 år gamle datter.
– Hun kjenner flere som jobber på McDonald´s og skjønte rett og slett ikke problemet med budskapet eller at kampanjen har engasjert så mye negativt. Selv om hun ikke har jobbet der selv, skjønner hun at det «koker» når du jobber der, enten du tar imot bestillinger eller flipper burgere.
Kristoffersen har selv flippet burgere, da hun jobbet i den amerikanske paviljongen på Epcot i Disney World. I tillegg har hun gått på et ti dagers kurs på Hamburger University i Chicago.
Ja, du leste riktig.
– Det finnes faktisk. De har et eget universitet der man lærer alt man trenger for å drive McDonald's restauranter. I tillegg får man godt innblikk i verdiene, historien og merkevaren. Jeg var heldig som fikk muligheten til å lære merkevarebygging fra en av de største globale merkevarene i verden.
Hamburger University er opplæringsakademiet til McDonald's der ansatte fra hele verden blant annet trenes innen restaurantdrift.
Vellykket kampanje
Debatten som har oppstått og engasjert den siste tiden – synes Kristoffersen er interessant. Hun håper tematikken plukkes opp av flere arbeidsgivere.
– Særlig blant arbeidsgivere som har mye ung arbeidskraft, synes jeg det er veldig viktig at stressmestring settes i fokus. Jeg tror det er spesielt viktig at unge mennesker sitter igjen med en positiv opplevelse fra sin første jobb.
Kristoffersen har fått med seg at flere reagerer på, og mener at McDonald´s hyller stress.
– Jeg tror det er misforstått, fordi jeg tror det er helt det motsatte av hva som menes. De peker helt enkelt på et problem – som de vet er reelt. Og den ærligheten i kommunikasjonen liker jeg skikkelig godt. De har skapt debatt og satt et viktig tema på agendaen. Det vil jeg si er en vellykket kampanje.
– Så blir det spennende å se hvordan de følger den opp og hvordan fremtidige ansatte i McDonald´s responderer på kampanjen.