
Fikk TikTok-suksess da de droppet å bruke de store influenserne
El-fluensere viser fram produktet deres for millioner på TikTok.
– Jeg var så frekk at jeg sendte en melding til elektrikere jeg hadde sett på TikTok. Der sa jeg hvem jeg var og hvor jeg jobbet og spurte om de ville ha et produkt fra oss som de kunne anmelde.
Det sier Oscar Jensen Tjåland, som er kommunikasjonsrådgiver i Zaptec.
De selger elbilladere og har opplevd en enorm vekst de siste årene og de er til stede i stadig flere markeder. Men hvordan nå ut med produktene sine til elektrikere som kan selge produktene deres der ute?
Bommet
@dutch_electrician Sexy @Zaptec Go charger in moss green yeah baby😍 #laadpaal #installatie #ev #electriccar #electrician #elektriker #fyp #satisfying #electrical #technology ♬ William Tell Overture Orchestra(1228967) - Kohrogi
Det har de lurt lenge på, men for en stund siden mener de at de knakk koden på hvordan få til god B2B-markedsføring.
Men først bommet de.
Maiken Økland er kommunikasjonssjef i Zaptec. Hun forteller at tabben de gjorde først var å gå alt for bredt ut.
– Vi startet først bredt med klassisk influensermarkedsføring og brukte de store aktørene. Men suksessfaktoren var når vi gikk bort fra de kjente navnene og fokuserte på nisje, sier hun og sier at det var Tjåland som fant inngangen til nisjen for dem.
Økland sier at de brukte ett år på å prøve og feile før de knakk koden.
De gikk alt for bredt ut i begynnelsen.
Hun sier at det er lett å tenke at man skal nå alle som kjører elbil, eller alle over 18, eller kanskje man må nå både menn og kvinner.
Men da har man så brei målgruppe at man egentlig ikke treffer noen.
Ikke klassisk salgsopplegg
– Det kan bli ganske stort og til slutt innser man at man må velge, sier hun og illustrerer det med at om markedsføring er en hel hånd, har de nå valgt å fokusere på bare en finger på den hånden. Og det er altså el-fluensere, som de kaller det.
– Da vi knakk koden med å bruke influensere tok vi ut potensialet vårt, sier Tjåland og fortsetter:
– Vi ville ikke at det skulle være et klassisk salgsopplegg, men at de skulle vise installasjonen. Vi mener vi har en enkel installasjon, så vi bad de utfordre oss på det vi sier i våre kanaler. Vi ga ingen prepping på forhånd og bad de om å være så ærlige de kan, forteller han.
Først prøvde de å nå elektrikerne gjennom sine egne kanaler, uten at det noen gang ble en braksuksess.
@fruhansensdrom Zaptec Go - verdens enkleste elbillader?✅ Reklame #zaptec #elbillader #evcharger #elektriker #electrician #electric #ev #elbil #foryou #fyp ♬ King Vamp! v2 (Slowed) - LL Clawz
Dermed tok de direkte kontakt med elektrikere som og var store på TikTok og fikk dem til å filme en installasjon og få dem til å fortelle hva de likte med produktet og ikke. El-fluenserene svarer og på spørsmål i kommentarfeltet, noe som får det hele til å føles mer ekte ut.
– De tar Zaptecpraten i egne kanaler, det føles mer ekte, sier han.
Nå har flere av filmene fått en million visninger og 10 000 likes.
Han sier det er viktig å tenke utradisjonelt og teste grenser.
– Det som er vanskelig med B2B-markedsføring er å bli opplevd som ekte. Men her føler jeg vi knakk koden på det, vi fikk folk som kjenner til produktet til å snakke om det. Ingen hadde trodd på meg om jeg hadde gjort det, men når disse få snakke for oss, så blir det mer troverdig, sier han.
Uheldig rykte
Nå har de fem til ti faste el-fluensere de bruker, blant annet tre i Nederland, som er et av landene de lykkes best i.
Tjåland sier at det er lett å nå dem man vil nå ved hjelp av TikTok
Maiken Økland sier B2B-markedsføring har et litt uheldig rykte.
– B2B er og menneske mot menneske. Vi vet at B2B-publikummet blir påvirket i samme grad og har absolutt en påvirkning på det neste leddet i prosessen, sier hun.
Hun sier at de merker suksessen på relasjonene og sier at i de landene hvor de vokser mest er og de landene de har best viraleffekt på videoene sine. Men understreker og at det er vanskelig å si noe sikkert om hva de sitter igjen med i kroner og øre.
– Det kan være vanskelig å regne hjem for vi selger jo ikke til sluttkunder, peker hun på.
De største kanalene deres, i tillegg til TikTok er Instagram og YouTube.
– Videokanaler er det som betyr noe for oss, sier hun.
De kommuniserer og med partnere via nyhetsbrev og annonsering sammen med partnere.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no