F.v. Bjørn Fjellstad og Daniel Skogly kommer begge fra TRY Apt. Tidligere denne måneden lanserte de selskapet Instorier, som er et digitalt historiefortellings verktøy.

Sluttet i TRY Apt for å følge drømmen - takket nei til millionbeløp fra tysk selskap

– Det var en skikkelig validering.

Publisert

I 2021 sluttet Daniel Skogly i jobben som Technical Lead i TRY Apt, for å følge drømmen og satse for fullt på selskapet Instorier. Selskapet driver han sammen med tidligere TRY Apt-kollega, Bjørn Fjellstad.

Instorier er et digitalt historiefortellings verktøy i formatet som er bedre kjent som «scrollytelling». Innholdet blir ofte animert og bidrar til å visualisere historien etterhvert som brukeren scroller seg nedover nettsiden.

– Instorier er et verktøy for dem som mener at brand story telling er viktig, sier Skogly til KOM24.

Koster å formidle

Tilsammen har de to gründerne over tjue års erfaring fra byråbransjen, og Skogly forteller at både han og Fjellstad har jobbet med mange ulike prosjekter innen scrollytelling, altså digital historiefortelling.

– Vi vet at det er kostbart å utvikle og at kunder ofte ikke har budsjetter til å lage egne løsninger – og derfor ender opp med svært begrensede versjoner.

Dette er en grunnene til at de har stor tro på verktøyet de har utviklet.

– Det koster hvis man skal ansette dyktige utviklere for å lage et eget scrollytelling-verktøy – og det vet vi at mange ikke har mulighet til. Instorier er et verktøy som hele tiden finpusses og utvikles, og er en ferdig løsning som kan kjøpes i kampen om å formidle historier på en konkurransedyktig måte.

Kåret til dagens produkt

Instorier ble lansert lørdag 7. januar på det amerikanske nettstedet Product Hunt, som er et nettsted der gründere kan dele og presentere nye produkter.

På selve lanseringsdagen ble startupen kåret til «Product of the Day», og Skogly og Fjellstad fikk også sitt aller første salg. Et nederlandsk selskap er Instoriers første betalende kunde.

– Det var veldig stas at det første salget kom på selve lanseringsdagen – og det var helt uventet. Men selvfølgelig veldig gøy å få en så god start.

Skal Skogly og Fjellstad kunne leve av dette, har de regnet seg frem til hvor mange betalende kunder de er avhengige av.

– Vi trenger 30 kunder for å kunne leve av dette – noe vi tror skal la seg gjøre. Også tror vi det er et behov for et slikt verktøy på tvers av flere bransjer.

Med bakgrunn fra TRY Apt – er byråbransjen en naturlig bransje å sikte seg inn mot.

– Vi har allerede vært i kontakt med flere byråer som har vist interesse for å bruke Instorier, både i kundearbeid, og i pitche-prosessen, forteller Skogly.

Ble tilbudt flere millioner

For han er dette det fjerde selskapet han er med på å starte. For Instorier kunne raskt ha hatt en tysk eier, om han og medgründer Fjellstad hadde latt seg friste av et millionbeløp.

– Vi ble kontaktet gjennom Instagram av et tysk selskap. Først trodde vi det bare var tull, men så ble vi fløyet ned til hovedkontoret deres i Tyskland, hvor vi mottok et saftig tilbud.

Skogly kan avsløre at det tyske selskapet var interessert i å kjøpe Instorier – og lokket med et millionbeløp. Han vil ikke avsløre hvor mange millioner det var snakk om.

– Vi ble tilbudt et stort beløp for verktøyet vårt, samt at de ønsket å ansette oss videre som utviklere. Det ble lagt et betydelig millionbeløp på bordet – som for noen år siden ville vært vanskelig å takke nei til.

Skogly tror erfaring fra tidligere startups bidro til at de takket nei.

– Dette er min fjerde startup – og selv om jeg aldri har vært involvert i noe som har blitt forsøkt kjøpt, ga det enda mer tro på dette verktøy vi har utviklet. Det var en skikkelig validering. Også får tiden vise seg om det var et godt valg eller ikke – men det føles sånn.

Powered by Labrador CMS