Petter Thorendahl (PR-operatørene), Celine Gran (Pressure) og Lars Eia Kirkholm (JCP PRAD) deler hva som skiller de beste praktikantene fra resten – og hvordan du får mest mulig ut av praksisperioden.

Vil du lande drømmejobben? Slik skiller du deg ut i praksis

Skal du ut i praksis? Da gjelder det å gripe sjanser, stille de riktige spørsmålene og unngå de største tabbene. Tre byråledere deler sine beste råd for hvordan du gjør et varig inntrykk – og kanskje sikrer deg jobb etterpå.

Publisert
– Si ja til muligheter og utfordringer! Lars Eia Kirkholm fikk selv jobb under studiene ved å være tilgjengelig, bygge tillit og gripe sjansene.

– Si ja til muligheter og utfordringer, og ikke vær redd for å ta plass – både faglig og sosialt. Engasjer deg, vær nysgjerrig, og gjør deg selv litt uunnværlig. Da blir du husket! sier Lars Eia Kirkholm, byråleder i JCP PRAD.

Han hadde selv ingen klassisk praksisperiode, men fikk deltidsjobb i et byrå under studiene.

– Jeg var opptatt av å være tilgjengelig, si ja til oppgaver og bygge tillit. Det gjorde at jeg fikk tilbud om en fulltidsjobb som prosjektleder allerede siste året av bacheloren, og det har hatt stor betydning for veien videre i bransjen, forteller han.

Våg å ta plass

Celine Gran, administrerende direktør i Pressure, trekker fram nysgjerrighet som en av de viktigste egenskapene hos en god praktikant.

– En person som er nysgjerrig, og som har et iboende instinkt om å prøve seg fram og utføre. En som tør å komme med innspill og ideer, og som samtidig er ydmyk for all kompetansen rundt seg.

– De som tør å spørre, lærer mer. Celine Gran (i midten) mener mange praktikanter stiller for få spørsmål – og dermed går glipp av viktig læring.

Hun mener at evnen til å observere og stille spørsmål skiller de beste praktikantene fra resten.

– Altfor mange stiller for få spørsmål. De som tør å spørre, lærer mer, er min erfaring. Og de som faktisk observerer hva erfarne kollegaer gjør i for eksempel møter, lærer mye mer enn man tror.

Også Petter Thorendahl, byråleder i PR-operatørene, trekker fram viktigheten av å gripe sjanser.

– En fallgruve kan være å bli for passiv. Ikke vær redd for å spørre etter oppgaver eller å bli med i møter, sier han.

Selv om ingen av byrålederne trekker fram store feil praktikanter gjør, er det én ting de ser går igjen.

– Å ta imot bestillinger uten å stille spørsmål. Eller å bare sette i gang arbeid uten å forstå hva som skal løses. Det hjelper alltid å diskutere med en kollega før man setter i gang, og få hjelp til å forstå oppgaven. To hoder tenker alltid bedre enn ett, sier Gran. 

Den største feilen en praktikant kan gjøre, er å anta at alle andre vet bedre bare fordi de har jobbet lenger, mener hun.

– Sannsynligvis har de gode grunner for å gjøre slik de gjør, men alle har godt av å bli utfordret. 

Dette kjennetegner de beste 

Thorendahl har aldri hatt en egen praksisperiode, men har lang erfaring med å ta imot praktikanter i byrået sitt. Han mener de beste praktikantene har noen fellestrekk.

– Ikke vær redd for å spørre etter oppgaver eller bli med i møter. Petter Thorendahl mener initiativ og engasjement er nøkkelen til å lykkes i praksis.

– Det de har hatt til felles er at de har skrevet godt, vært samfunnsinteresserte og tatt fatt på alle arbeidsoppgaver, store som små, med samme iver. 

Også Gran ser dette i sitt byrå.

– De som imponerer meg, er de som er kjappe i hodet, analytiske, men som også har sterke evner til å bygge relasjoner med menneskene rundt seg. Den kombinasjonen er sjelden vare – og gull i konsulentbransjen.

Hennes egen karriere startet som praktikant i Geelmuyden Kiese, hvor hun gjorde alt fra å forberede kaffe til møter til å jobbe fram kampanjer for kunder.

– Som praktikant imponerer du meg om du er ivrig og samtidig en som gjennomfører. Det finnes ikke noe bedre enn å ha gode kollegaer som tar initiativ, plukker opp ballen og løper. 

Konkurransen er tøff

Thorendahl innrømmer at det alltid er en utfordring å velge ut hvem som får praksisplass i byrået.

– Alle jeg snakket med i løpet av høsten, var gode kandidater som helt sikkert ville ha tilført masse til PR-operatørene og vi ville kunne gitt masse tilbake. Vi skulle gjerne hatt flere praktikanter, men vi er opptatt av at vi kan ta godt vare på de vi har og har meningsfylte oppgaver de kan fylle dagene med og da begrenser dette seg selv.

PR-operatørene har hatt flere praktikanter gjennom årene – og noen har også fått fast jobb i byrået.

– Akkurat nå har vi Herman på plass som praktikant fra OsloMet og han har imponert oss alle og har sklidd så godt inn i miljøet at det føles om han har vært hos oss i flere år. Og det i seg selv er litt av en bragd!

Når Gran vurderer om en praktikant kan få videre muligheter i bransjen, ser hun etter om personen vil trives i et miljø som deres.

– Det viktigste jeg ser etter er en som har stort lyst til å lære, og som har evne til å jobbe selvstendig og i team. En som liker og mestrer høyt tempo, som er god til å skrive, som forstår politikk og samfunn, og som ikke minst er lærevillig. 

Viktig å stille krav

Selv om det er viktig å være proaktiv, mener Thorendahl at praktikanter også bør stille krav til praksisplassen.

– Sørg for forventningsavklaring i forkant, be om sparring og oppfølging både underveis og i etterkant.

Han understreker at arbeidsgiveren har et stort ansvar for å legge til rette for en god praksisperiode.

– Det er viktig at vi legger opp et godt opplegg og sørger for en mentor og at praktikanten blir involvert og inkludert i alle deler av det som skjer – både faglig og sosialt.

For dem som håper at praksisperioden skal åpne dører videre i bransjen, er det visse egenskaper som skiller seg ut.

– Forståelse og interesse for PR-faget, skriveferdigheter, kommersiell teft og samfunnsinteresse er viktige egenskaper. Bidrar man også positivt inn i miljøet, er mye gjort, avslutter Thorendahl.

Powered by Labrador CMS