WARC har lansert sin Global Consumer Trends-rapport. Den viser en forsiktig optimisme blant forbrukerene.
WARC har lansert sin Global Consumer Trends-rapport. Den viser en forsiktig optimisme blant forbrukerene.

Dette blir de viktigste forbrukertrendene framover

Dette er de viktigste økonomiske trendene framover og hva de betyr for markedsførere.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag lanserte WARC sin 2024 Global Consumer Trends-rapport, som utforsker de viktigste spørsmålene som vil påvirke forbrukernes kjøpsbeslutninger på tvers av merker og kategorier.

– 2023 var et år med motstandskraft, med forbrukere som fortsatte å stå imot vedvarende høy inflasjon og dempet økonomisk vekst. I dag føler forbrukerne seg mer optimistiske om sin økonomiske situasjon, men forblir forsiktige, sier Stephanie Siew, Senior Research Executive i WARC.

Tror på bedring i økonomien

De forbrukertrendene som vil forme forbrukerutgiftene i året som kommer, identifisert av WARC, er:

Forsiktig optimisme driver endringer i forbruk: Tre av fem forbrukere (61 prosent) tror deres økonomi vil forbedre seg i løpet av de neste seks månedene.

Forbrukertilliten viser tegn til forbedring med flere som er optimistiske om sin personlige økonomi. Mens priser og spesialtilbud forblir viktige kjøpsdrivere, er noen kostnadsbesparende atferder, som bruk av kuponger og rabattkoder, på retur ettersom forsvarlig forbruksatferd gradvis endres.

Yngre forbrukere er mer optimistiske: 68 prosent av Gen Z og 65 prosent av millennials forventer at deres økonomi vil forbedre seg sammenlignet med 29 prosent av babyboomere.

Blant bransjene som vil merke en oppgang, er reiselivsbransjen.

Økende temperaturer endrer forbruksmønstre

Nesten halvparten av forbrukerne (48 prosent) har vurdert å kjøpe et produkt for å hjelpe med kjøling.

Olly Lawder, Senior Strategy Director i Revolt, sier: – Med hastigheten og alvorligheten av de tre F-ene (flom, brann og hungersnød (Famine, journ.mrk)) forutsagt å øke med økende CO₂-utslipp, har enhver merkevare som lager, flytter eller selger produkter som er avhengige av naturressurser, ikke bare en risiko å håndtere, men også en forpliktelse til å være en del av løsningen.

Markedsførere kan svare ved å imøtekomme forbrukernes skiftende behov, revurdere sesongbaserte markedsføringstiltak for å gjenspeile lengre perioder med varmt vær, og hjelpe forbrukerne med å beskytte seg selv.

KI skaper nye forventninger til kjøpsreisen

Over halvparten av forbrukerne (51 prosent) bruker AI-verktøy for prissammenligninger.

Integreringen av kunstig intelligens (AI)-verktøy kan hjelpe merkevarer med å møte forbrukernes økende forventninger til en praktisk og sømløs kjøpsopplevelse. Nesten tre fjerdedeler (72 prosent) er klar over bruken av generativ AI i handleopplevelser, og 20 prosent har allerede brukt slike verktøy.

Yasmine Mansour, Regional Head of Growth for Southeast Asia i .Monks, sier: – Merkevarer vil skille seg ut ved å imøtekomme kundens spesifikke behov, og kraften til hyperpersonalisering og forbedret markedsføringsintelligens vil absolutt hjelpe dem med det. Nye realiteter vil kreve nye måter å tenke og utføre på.

Markedsførere bør vurdere rollen til AI i alle stadier av kundereisen, sikre at teknologien er tilgjengelig for alle grupper, og adressere personvernspørsmål for å bygge tillit.

Reiselivsbransjen opplever kraftig oppsving

Reiselivsbransjen har fått en kraftig oppsving etter pandemien, og internasjonale tall på antall flypassasjerer er nå over 2019-nivåene.

Grace Kite, CEO, og Charles Cleasby, Senior Economist i magic numbers, påpeker: – I 2024 avtar inflasjonen, men det betyr ikke at episoden er over. Prisene går fortsatt opp, bare saktere. For forbrukerne blir ingenting billigere.

Deres råd til markedsførere er å opprettholde investeringer i merkevarebygging for å bygge priskraft, tenke inkrementelt ved å legge verdi til produkter og tjenester, og målrette områder der forbrukerutgiftene sannsynligvis vil øke.

Powered by Labrador CMS