Emil Heyerdahl
Emil Heyerdahl

MENINGER:

Det er hjerteskjærende å se hvor tøft sponsormarkedet har blitt i Norge

«Samarbeid med idrettsutøvere gir en unik mulighet for bedrifter til å knytte seg til prestasjon, lidenskap, og synlighet både nasjonalt og internasjonalt», skriver Emil Heyerdahl.

Publisert

Jeg ønsker å kommentere artikkelen fra Gunnar Glavin Nybø, da jeg føler at jeg som utøver er i en unik posisjon til å støtte hans syn. 

Det er hjerteskjærende å se hvor tøft sponsormarkedet har blitt i Norge. Mens de største stjernene i de mest populære idrettene lever luksuriøst, blir vi enkeltutøvere, som også satser fullt, ofte oversett. 

Som racingutøver i Europamesterskapet, hvor vi presterer på høyt nivå, ser jeg dette tydelig. Til tross for toppresultater og 165.000 følgere på sosiale medier, må vi ofte se utenlands for sponsorer. 

Dette er en frustrerende situasjon, da mange norske bedrifter ville hatt enorm verdi av å samarbeide med idrettsutøvere som i dag lever langt under minstelønnen i Norge.

Artikkelen poengterer at sponsing ikke bare er en investering i bedriftenes synlighet, men også i norsk idretts fremtid. Det er skuffende at vi, med så gode eksponeringsmuligheter og høy profil, må se bort fra vårt eget hjemland for støtte. 

Samarbeid med idrettsutøvere gir en unik mulighet for bedrifter til å knytte seg til prestasjon, lidenskap, og synlighet både nasjonalt og internasjonalt. Det er viktig å erkjenne at sponsing kan bidra til å bygge en sterkere idrettskultur i Norge. Når bedrifter velger å støtte enkeltutøvere, investerer de også i samfunnets utvikling, helse og velvære. 

Idrett har potensial til å inspirere unge mennesker, fremme samarbeid og styrke lokalsamfunn. Likevel opplever vi ofte at de små og mellomstore bedriftene, som kanskje kunne tjent på å knytte seg til oss, er forsiktige med å ta sjansen. Det er et tap for begge parter, for uten lojale partnere og konkurranser som utøves av oss utøvere, vil det også bli vanskelig å bygge opp en levende og konkurransedyktig idrett.

Til syvende og sist handler det om å skape en vinn-vinn-situasjon hvor både utøvere og bedrifter kan blomstre. 

Jeg oppfordrer derfor norske bedrifter til å tenke større, og se verdien i å støtte oss som jobber hardt for å nå våre mål. Når vi er sterke sammen, kan vi virkelig løfte norsk idrett til nye høyder. Ved å investere i oss, investerer man i fremtiden, og sammen kan vi skape en situasjon der alle vinner. 

Jeg er stolt av å ha med meg lojale norske samarbeidspartnere, men skulle ønske jeg så flere som gjorde det samme.

———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.

Powered by Labrador CMS