Frode Sylliåsen, Lena Sarset og Torstein Rafgård i OMD.

OMD ansatte ti på rappen og skal utvide repertoaret sitt: – Konkurransen er beinhard

Også mediebyråene har opplevd tyngre tider i det siste. I OMD har de et klart mål om å tiltrekke seg de største talentene.

Publisert Sist oppdatert

– En ting er å finne nye talenter og flinke folk. En annen ting er å beholde dem over tid. Vi ønsker at de vi ansetter skal vokse og modnes innad i byrået og jobber aktivt med å legge til rette for det, sier Torstein Rafgård til KOM24.

OMD-sjefen kunne nylig skryte av å ha ansatt ti nye på samme tid. De er nå 70 ansatte i byrået, som de anslår er rundt 20 ansatte flere enn i 2020, da pandemien brøt ut og skapte trøbbel for bransjen.

– For å finne talentene jobber vi spesielt med å ha god kontakt med studiemiljøene og bruker også nettverket vårt bevisst for å få inn relevante åpne søknader, sier Rafgård.

Må kunne mye

Han forteller at de jobber kontinuerlig med å utvide tjenesteområdene utover de «klassiske mediebyråtjenestene». Samtidig som de jobber for å få på plass nye kunder, er det aller viktigste å utvikle et tettere bånd til kundene de allerede har.

– Kundene trenger ofte mye mer enn bare mediekjøp og planlegging. Kommer man lenger inn i prosessene hos dem, bruker man også mer tid. Det har vi jobbet med over lengre tid for å få til, sier Lena Sarset, som er business director i byrået.

Torstein Rafgård og OMD har også kjent på nedgangen i bransjen. Men sjefen er fornøyd med hvordan de har taklet situasjonen.

Sammen med Rafgård og Frode Sylliåsen, som er Director of growth and development, ramser hun opp flere områder som de jobber mye med om dagen.

Strategisk rådgivning, automatisering og teknologi er noen av dem. 

– På samtlige områder har vi naturligvis en rekke spesialister, men kravene til breddekunnskap øker også stadig, og de som hentes inn, må derfor være tørste etter kunnskap på tvers av ulike kompetanseområder og profesjoner, sier Sarset.

I økende grad har de også utplassert ansatte hos kundene, noe Rafgård og Sylliåsen snakket om på Mediedagen tidligere i år.

– Det er flere fordeler med å i større grad være en partner enn «bare» en medierådgiver. Partnerskap har jo en tendens til å vare lenger enn mer kortvarige forhold, sier Sarset.

Tøff situasjon

Men OMD møter sterk konkurranse fra flere hold. I kampen for å beholde kunder, kapre nye samarbeid, vinne priser og tiltrekke seg dyktige folk, vil flere ha et ord med i laget.

– Det er en kompetitiv bransje med knallhard konkurranse. Samtidig er det fremdeles en ganske liten og gjennomsiktig bransje, som alltid er i utvikling. Konkurransen er tøff, men samtidig utrolig motiverende. Og for mange som jobber i byrå, tror jeg det er nettopp det er en sterk driver, sier Rafgård.

De er trygge på at de er «fremme i skoene» dersom de sammenligner seg med andre byråer.

– Vi organiserer oss annerledes og bredere enn mange av konkurrentene våre, som har en mer klassisk struktur basert på smalere fagroller, sier Sylliåsen.

– Det henger nok litt sammen med utviklingen i bransjen, men det er først og fremst et bevisst valg fra vår side. Vi har ingen trading desker eller roller som bare jobber med kjøp og optimalisering på Meta, for eksempel. Vi satser på litt bredere roller, og opplever det attraktivt blant de ansatte som på denne måten blir eksponert for flere områder og dermed øker sin kompetanse tilsvarende, fortsetter han.

De har også tonet ned fokuset på byråkonkurranser, noe som byråene tradisjonelt sett er opptatt av å delta på.

– Vi motiveres naturligvis også av å vinne nye kunder gjennom byråkonkurranser, men vi har tatt et bevisst valg om å ikke være med på alt, og vi takker pent nei en del ganger når vi blir spurt. Vi er heldige og er i en posisjon hvor vi ikke trenger å kaste oss inn i alle konkurranser. I tillegg vet vi at et vedvarende høyt new bizz press et utfordring for de som blir involvert, så dette handler også om «work life balance», sier Rafgård.

Og selv om de nettopp ble ganske mange flere på kontoret på Frogner i Oslo, er det ikke gitt at det vil fortsette akkurat slik.

– Tanken er ikke først og fremst å bli flere og flere. Vi vil ha en sunn vekst, og det viktigste er å ha de riktige folkene slik at produktet vi tilbyr er attraktivt. Forhåpentligvis blir vi flere, men vi skal ikke vokse bare for å vokse, sier Rafgård.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS