Nå vil Ring 2 flytte og vokse
Melder om veldig god energi i sjappa. Nå venter fase to for byrået.
– Det som er så spennende med å drive byrå er at du kan ikke planlegge mer enn tre måneder fram i tid. Det er omtrent ingen byrå som vet om de eksisterer om tre måneder. det er ganske korte horisonter.
Det sier Per Kristian Voss Halvorsen, daglig leder i Ring 2.
Han tok over stillingen etter at Ina C. Egelandsdal gikk til jobben som head of partnerships i All Things Live Norway.
Byrået er nå tre år gammelt og de er ferdig med det de kaller for første fase.
Skal kjempe med de store
Første fase skulle de bruke på å finne seg selv.
De skulle finne ut hvordan de skulle drive byrå og hvordan de skulle bli det byrået de ville være.
– Der tenker jeg vi er nå. Jeg synes det funker og vi skjønner at kundene våre synes det funker. Vi hadde satt oss fore at vi skal være det lekne, lille byrået, sier han.
Men nå skal de slutte å være det lille byrået.
– Vi liker å vinne og tape pitcher mot TRY, Morgenstern, Kitchen, Anorak og så videre. Det er ikke sånn at vi er et lite byrå som skal gå etter de mindre kundene. Om vi hadde vært ansatt i et stort byrå, hadde vi vært svært høy kompetanse der, og det er vi for kundene enten vi sitter i et stort miljø eller ei, peker han på.
Byrået teller i dag fire fast ansatte. Nummer fem er på vei inn dørene om kort tid. Det blir en prosjektleder.
Men hvem det er er hemmelig enn så lenge.
– Men hun jobber i et av de store byråene og begynner hos oss den 6. januar, sier han.
I tillegg har de to stykker ansatt på deltid, dermed er de sju stykker på kontoret.
I 2023 endte byrået, som har foodora som største kunde, med en byråinntekt på 5,85 millioner kroner og et driftsresultat på 164 000 kroner. Da var det noen måneder tidlig på året som drog ned resultatet.
Også 2024 startet rolig, før det tok seg kraftig opp fra april av. Da var det både utsatte prosjekt som kom i gang, de vant etter hvert flere pitcher og de fikk suksess med kalde telefoner til potensielle kunder.
– Veldig god energi i sjappa
Som en konsekvens av det kommer 2024 til å bli et bra år for dem. De forventer en pen økning i byråinntekten og resultatet vil gå vesentlig opp.
– Vi sikter mot ti prosent i resultat, sier kreativ leder Alexander Gjersøe.
De forventer også videre vekst i 2025, selv om den største veksten trolig kommer til å la vente på seg til over sommeren.
– Det er veldig god energi i sjappa, sier Gjersøe.
Som en konsekvens at fase-tenkningen deres er de og på flyttefot.
– Det eneste som er 100 prosent bestemt er at vi skal flytte, sier Hans-Magne Ekre.
Han sier de er i forhandlinger med to steder.
– Vi må ha endring og utvikle oss. Vi skal inn i en ny fase som byrå, og å flytte er en måte å manifestere og materialisere den endringen, sier Halvorsen.
I tillegg trenger de plass til å vokse.
Som de peker på er det gjerne ikke en person de trenger i slengen, det blir fort to eller tre om de henter inn et kreatørpar og en prosjektleder.
– Vi skal bruke noen år på å vokse nå, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no