– Det virker som om folk ikke gleder seg til å gå på jobb lenger
Mener for mange i bransjen mimrer tilbake til en tid der de selv var unge og kulere.
– Det høres ut som om mange synes det er kjedelig å gå på jobb nå.
Det sier Alexander Gjersøe, kreativ leder i Ring 2.
Han reagerer på mye av snakket som er i reklamebransjen for tida, der man snakker om hvor mye bedre alt var før.
Gjengen i Ring 2, som har vært i bransjen i lange tider, er svært usikre på om det stemmer.
Bransjen står ikke stille
Daglig leder i byrået, Per Kristian Voss Halvorsen sier at man har vært gjennom et paradigmeskifte i hvordan man jobber, der man nå må jobbe raskere. Han peker at der man for 20 år siden løste ting på to uker, har man nå to dager på seg.
– Folk snakker som om alt var bedre før, for da fikk man lage ordentlige filmer og man hadde 40 sekunder på seg. Men bransjen har aldri stått stille, peker han på.
Halvorsen forteller at han nylig så en blokk med 25 år gamle reklamer. Det han så imponerte han ikke.
– Når vi tenker tilbake så sier man at da lagde Norge så jævlig god reklame på 90-tallet. Ja, de filmene vi husker var veldig gode, men fy faen så mye dritt som ble laget! Om du ser den reklameblokken så var det én film du husker som var bra, resten var bare drit, sier han og peker på at man husker bare det som er bra.
Han mener at det man savner er seg selv for 20 år siden, da man var yngre og hadde det gøyere.
– Så blander de det med at tida var så mye bedre. De som vokser opp nå kommer til å si at denne tida er mye bedre. Vi må skjønne at verden har endret seg og det må vi og, sier han.
Torstein Drogseth i ANTI er ikke enig i påstandene.
Gnålinga påvirker
– Nei, det er ikke kjedelig å gå på jobb! Det tror jeg heller ikke er opplevelsen fra noen i ANTI. For egen del har hverdagen blitt mer krevende siden jeg startet i bransjen, og det er jo mye av det som gjør det gøy, skriver han i en SMS til KOM24.
Han mener at tanken om at alt var bedre før i tiden er et lite selvbedrag.
– For det er fortsatt vanskelig å lage fantastiske ting. Det var det nok på 90-tallet og, fortsetter han.
Øyvind Waage, kreativ leder i Per Høj er derimot delvis enig.
– All gnålinga om fasiter og formler og sånt påvirker arbeidshverdagen min, sier han.
Han sier at konkurransen om oppmerksomheten er blitt mye større enn den var. Både blant kunder og forbrukere.
– Når konsulentselskaper, strategikonsulenter og mediebyråer har kundens ører, det gjør hverdagen frustrerende, for det er folk som spiller på frykt. Når de under huden på kunden med fasit om hvordan man skal unngå vanskelige avgjørelser, er det mange som hopper på det og da er det vanskelig for oss å lage gøy reklame, sier han.
Waage gikk ut av Westerdahls i 2003 og sier at reklamen han lager er en viktig del av å gå på jobb, sammen med gode kollegaer. Han er ikke enig i at det var morsommere å gå på jobb for fem år siden enn det er nå.
– I løpet av et år er det både kjempegøy og litt tungt på jobb, sier han.
For egen del er han i alle fall helt sikker på at det er mye gøyere på jobb nå enn for 20 år siden.
– Da markedsførte jeg mobildeksel og ringetoner. Så det er mer gøy på jobben nå enn da jeg var fersk, sier han.
Men han merker seg en klar endring. Han sier statusen til reklamefaget har falt drastisk.
– Da jeg var fersk var det kult å få jobb i reklamebransjen, nå er det noe som er sett ned på. Mange mener det ikke er meningsfylt å lage reklame og man merker det er færre som velger den retningen, sier han.
Waage sier at det har gjort noe med statusen til bransjen.
Håper på gode tiår i tiden som kommer
– Det påvirker nok trivselen til mange, sier han.
Caroline Riis i TRY Reklame sier at det for hennes del er alt annet enn kjedelig å gå på jobb om dagen.
– Det er jo ingen hemmelighet at bransjen (og verden) de siste årene har hatt sine utfordringer, men vi har en følelse av at ting er i ferd med å løsne nå. Det er et ønske om kreativitet fra kunder, og det finnes litt mer tid og krefter tilgjengelig til å lage bra jobber, skriver hun i en SMS.
– Det vil nok i de fleste bransjer være mimring om gode gamle dager, men som ei som ikke har jobbet mange tiår i norsk reklamebransje enda håper jeg vi heller har noen skikkelig bra tiår foran oss som jeg også kan mimre tilbake på en dag, fortsetter hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no