Dette byrået arrangerer en årlig festival som samler 7500 publikummere
Byråsjefen snakker om framtida til festivalen og hva som har gjort størst inntrykk på han.
– Dette er noe alle har lyst til å være med på. Festivaluka er noe av den råeste teambuildinga vår. Så internt for oss er det veldig bra.
Det sier Deadline-sjef Martin Trovaag til KOM24.
Hvert år, den siste helgen i august, går musikkfestivalen Fæsterålen av stabelen.
Resultat av lite arbeid
7500 vesterålinger strømmer til for å få med seg musikk og få seg en god fest.
Bak det hele står Deadline Event, som er eventselskapet til Deadline Media & Film.
Årets utgave blir den niende festivalen de arrangerer og på scenen står artister med såpass stort spenn som Rotlaus, Timbuktu, Carina Dahl, Aqua og Emilie Hollow.
Festivalen er et resultat av rolige tider for byrået.
– For ti år siden var det normalt sett rolig for Deadline i august og det var interesse for festival og så funket det, sier Trovaag.
Hvem som er på scenen har aldri vært det viktigste. Det hele skulle være et resultat av hvordan ser det ut om man tar en hjemmefest og blåser det opp til en festival.
Ni år seinere har verden forandret seg litt og han sier de må være mer smarte når det kommer til timebruken.
Hjertebarnet deres
– For det er veldig givende å jobbe med dette for alle som er med på dette og vil prioritere det. Men etter i fjor var vi usikre på om vi skulle fortsette, innrømmer han.
Bakgrunnen for det er om de begynner å regne på alle de interne timene som blir brukt, taper de en hel del penger på festivalen.
For det er event-delen som arrangerer det og så er media-delen med på kommunikasjon og markedsføring av festivalen.
Men Trovaag trekker fram en hel rekke positive sider også ved å arrangere en stor festival.
– Når du arrangerer en festival så lærer du å ta ting på sparket og å jobbe tett på andre. Vi som jobber i Deadline lærer hverandre godt å kjenne på en sånn festival, det nyter vi godt av når vi gjør event eller flmproduksjoner. For da vet vi hva som er triggere hos den enkelte, sier han.
Han kaller festivalen et hjertebarn for dem.
Her får de og leikt seg testet ut ting når det kommer til annonsering, kommunikasjon og konsepter. Ting han mener kommer kundene til gode i det lange løpet.
Det er og god markedsføring for dem og regionen.
– Når man snakker om rekruttering, så er det fritidstilbudet som betyr noe. Vi har snakket med en del ungdommer og det de sier er at de vil ha flere og større konserter, sier han.
Det har Deadline forsøkt å svare på i årets festival, som de nå utvider fra to til tre dager.
På torsdagen skal de ha et eget program for dem mellom 13 og 17 år.
– Men siden dere var så usikre i fjor, hva var det som fikk dere til å arrangere festivalen i år?
– Vi så noen potensialer som vi ikke har tatt ut ordentlig nok før og så bestemte oss for å gøtse og heller gi alt i år og så ser vi hva som skjer da, sier han og fortsetter;
– Og vi veit det betyr mye for regionen, det er en del av kulturen. Så det sitter langt inne å ikke gjøre noe, sier han.
Den aller største opplevelsen
Trovaag sier han har hatt flere gode opplevelser i forbindelse med festivalen. Men det som har gjort mest inntrykk var første året han var med og så at blant de 2–300 frivillige var det mange mennesker han aldri hadde sett før.
– Da det gikk opp for meg hvor viktig det var å være med som frivillig og fellesskapet for så mange personer som står utenfor jobb og her fikk lov til å bety noe, være med på noe, skape noe. Det er den største emosjonelle opplevelsen jeg har hatt, sier han.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no