Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch.

Konsernet eier 78 mediehus, men har ingen som jobber spesifikt med kommunikasjon

Etter at kommunikasjonssjefen i Polaris Media sluttet, har de så langt ikke ansatt en ny. De har heller ingen andre som jobber spesifikt med kommunikasjon i konsernet.

Publisert

Ved nyttår sluttet bærekraft- og kommunikasjonsansvarlig i Polaris Media, Karoline Ski, i jobben. Så langt har hun ikke blitt erstattet.

– Det er absolutt mange gode argumenter for at vi bør få inn en ny i den rollen. Men så langt har det ikke blitt prioritert, sier konsernsjef Per Axel Koch til KOM24.

Polaris eier i alt 78 mediehus. 62 av dem er i Norge, mens 16 av dem er i Sverige. Blant de mest kjente mediehusene er Adresseavisen og Fædrelandsvennen.

Tar det selv

Koch sier at de i år har fordelt oppgavene som går på kommunikasjon på de som er i konsernledelsen. Dette gjelder for eksempel både pressehenvendelser og internkommunikasjon.

Til sammen i konsernet er de omtrent 2 000 ansatte, inkludert trykkeri og distribusjon, opplyser sjefen.

– Det har egentlig fungert ganske bra. Vi i ledelsen prøver å dele på ansvaret, og vi synes at vi er rimelig gode på å kommunisere både utad og internt, sier Koch.

Han reiser ofte rundt for å besøke mediehusene, som er spredt over hele landet.

– Vi bruker mye tid på å komme oss ut, noe som er viktig for at vi i ledelsen skal få god kjennskap til den totale virksomheten. Det er på mange måter en del av den interne kommunikasjonsstrategien, og det opplever vi at flere setter pris på. Vi pleier å si at vi er til for mediehusene, og ikke motsatt.

Likevel vil han gjerne ha på plass en ny kommunikasjonssjef i framtiden. Akkurat når dette skjer, er derimot usikkert.

Karoline Ski var i jobben i ett år og fire måneder, før hun gikk videre til å jobbe frilans med kommunikasjon.

– Det er ikke noen absolutt greie at vi ikke har kommunikasjonssjef. Det er sannsynligvis noe vi vil se på framover, men samtidig er det noe vi håndterer fint i konsernledelsen akkurat nå, sier Koch.

Flere oppgaver

Hos Polaris sin hovedkonkurrent, Amedia, har de organisert seg annerledes når det gjelder kommunikasjon.

Amedia eier blant annet 93 lokalaviser, i tillegg til riksavisene Nettavisen og Nationen.

Konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt, Marte Ingul, sier at alle lederne deres har kommunikasjonsansvar i kraft av deres rolle.

Når det gjelder fagansvaret for konsernets kommunikasjon er det organisert som del av konsernområdet samfunns- og myndighetskontakt, som ledes av Ingul. Dette ble opprettet i 2021. 

– Konsernområdets ansvar strekker seg fra Amedias interessepolitiske arbeid med politiske og regulatoriske rammebetingelser, konsernets bærekraftsarbeid, selskapskommunikasjon internt og eksternt, og ansvaret for konsernets merkevarer, sier Ingul 

De har én kommunikasjonssjef (Hallgeir Westrum), og én kommunikasjonsrådgiver (Helene Wille Lund).

På spørsmål om hvilke områder de som jobber med kommunikasjon dekker, svarer hun internkommunikasjon, interessepolitisk arbeid, lederstøtte, bærekraftsrapportering, krisekommunikasjon og merkevare.

– Vi er en liten og smidig gjeng som løser en rekke oppgaver på jobb for den betydelige samfunnsaktøren som Amedia er, tett på virksomheten, sier Ingul.

KOM24 har også kontaktet Schibsted for en kommentar til denne saken. De har ikke svart på våre spørsmål.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS