Sophie Elise Isachsen slår fast at det ikke er en menneskerett å starte egne merkevarer, selv om man er influenser.

Sophie Elise lanserer nytt selskap: – «Girls also have needs»

Mens influenserne lanserer sine egne merker, reflekterer Sophie Elise og forskeren over suksessens utfordringer og hvorfor eierskap er blitt en naturlig utvikling i bransjen.

Publisert Sist oppdatert

Mens selskaper før sprengte budsjettene sine for å få kjendiser til å være med i sine reklamer, ser vi nå en bølge av influensere som lanserer sine egne merker og virksomheter. 

Fra skjønnhetsprodukter til kleskolleksjoner, det virker som om flere og flere profilerte influensere bruker sin popularitet til å skape kommersielle suksesser. 

Men hvorfor er dette blitt en så viktig del av influenserbransjen?

– Skummelt, fordi det er mye penger 

Både Leah Isadora Behn og Eveline Karlsen rullet ut sine sminkemerker tidligere denne måneden, hvor Behn lanserte «Dorah» og Karlsen introduserte «Made It Cosmetics» på samme dag.

Dette er langt fra første gang influensere har tatt steget fra å være produktambassadører til å bli merkevareeiere. 

Sophie Elise Isachsen er nok det beste eksempelet på dette skiftet her til lands. 

Med stor suksess med hudpleiemerket «Glöd», utvidet influenseren også porteføljen sin med solbriller under merket «The Shade». Nå røper hun å ha enda noe nytt på gang.

– Nå holder jeg på å starte et nytt selskap, Needs, hvor alt gjøres mye mer fra bar bakke, men det er sinnssykt spennende. Men, den veien hadde jeg nok ikke klart å ha gått fra start, sier Isachsen til KOM24. 

Selskapet er registrert i Brønnøysundregistrene under bransjen «11.070 Produksjon av mineralvann, leskedrikker og annet vann på flaske».

– Uten å røpe konkret hva produktene er, så var det en spesiell kategori jeg mente ikke prioriterte jenter slik som de kunne ha gjort, forteller influenseren og legger til at «girls also have needs». 

Isachsen beskriver hvordan hun elsker å oppdage noe som mangler i sitt eget liv, og hvordan det gir henne en pulserende følelse av at hun kan gjøre noe med det.

– Det er skummelt, fordi det er mye penger og mye tid, kombinert med en småbarnsfase. Men i september reiser jeg til København for å smake på produktet.

Hun påpeker at influensere ønsker å ha mer eierskap til merkevaren sin – noe de kan vokse og pensjonere seg med.

– Jeg får ofte spørsmål som «jeg vil starte noe eget men vet ikke hva», da starter du i helt feil ende. Det er ikke en menneskerett å starte egne brands, selv om du er influenser. Ideen må være der først, og den må være solid. 

– Influensere har blitt så kommersielle

Universitetslektor Mathilde Hogsnes forsker på sosiale medier og kommersiell påvirkning. Hun observerer at mange influensere starter karrieren med å promotere andre merker, før de etter hvert «går fra å promotere brands til å bli et brand».

– Vi ser ofte at influensere utvikler seg fra å jakte den kommersielle rollen til å bli en kommersiell aktør, sier hun.

Mathilde Hogsnes.

Ifølge Hogsnes er overgangen fra å være en formidler til å bli en merkevareeier en naturlig utvikling for dem som oppnår stor popularitet og innflytelse.

– Dette skjer typisk når influensere når en viss størrelse og innflytelse. De beveger seg oppover i hierarkiet, fra mikro- til makro- og mega-nivå. Etter hvert som følgerskaren vokser, ønsker de å kapitalisere på sin egen popularitet ved å lansere egne produkter.

Hun understreker at forbrukernes tillit til influenserne er avgjørende for suksessen til deres egne merker.

– Tidligere argumenterte forskningen for at mikro-influensere var mest troverdige, ettersom de fremsto som «vanlige mennesker» uten en sterk kommersiell rolle. Nå ser vi imidlertid at mikro-influensere kan være like kommersielt aktive som de større profilene. 

Samtidig anerkjenner Hogsnes at denne utviklingen er kompleks, og at det finnes ulike synspunkter på troverdighet i influenserbransjen.

– Influensere har blitt så kommersielle at det kan gå på bekostning av deres troverdighet og autentisitet, sier Hogsnes og påpeker:

– Troverdighet handler derfor om hvor vidt influensere forblir autentisk overfor seg selv og sitt publikum i den kommersielle rollen. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS