MENINGER:
Spillreklamens nye slagmark
«Ulovlig pengespillreklame er borte fra norske TV-skjermer. I stedet har de utenlandske aktørene flyttet millionbudsjettene over til sosiale medier. », skriver Inger Lise Hansen og Ingjerd Meen Lorvik.
Denne artikkelen er over to år gammel.
1. januar 2021 var en mørk dag for de utenlandske spillselskapene.
Det ble da gjort endringer i Kringkastingsloven som ga Medietilsynet mulighet til å pålegge norske TV-distributører å hindre eller vanskeliggjøre tilgangen til markedsføring på TV for utenlandske pengespillselskap som ulovlig reklamerte i Norge.
Ferske tall viser at dette har vært effektivt. Fra juli 2021 til juni 2022 falt markedet for utenlandsk spillreklame på TV med 24 prosent.
I sommer varslet Discovery at de midlertidig vil stanse bettingreklame på sine kanaler Fem, MAX, Vox og Eurosport Norge.
Det betyr at mesteparten av ulovlig spillreklame nå skal være borte fra norske TV-skjermer.
Avskåret fra å reklamere på TV, ser vi at de utenlandske spillselskapene raskt har snudd seg rundt og endret strategi: Nå pøser de reklamepengene sine inn på internett og i sosiale medier som Youtube, Instagram og Snapchat.
Der bruker de kjendisambassadører og influensere som gjerne har deltatt i realityserier, som trekkplastre.
Det er ugreit av flere grunner.
Forskning viser blant annet at internettreklame genererer mer pengespill enn annen reklame, først og fremst på grunn av den korte veien fra reklameeksponering til handling.
Ett klikk på en lenke eller web-annonse, og man er inne på spillsiden. Der er det mottakelse med startbonuser, free-spins eller andre lokkemidler. Dette er fristelser som det er vanskelig å motstå, særlig for en med pengespillproblemer.
Vi vet også fra klinisk praksis at denne reklamen virker forlokkende på unge som ikke har forstått at mange må tape mye for at noen få skal vinne stort.
I den nye pengespilloven presiseres det at å medvirke til slik markedsføring er et brudd på loven.
Det betyr i praksis at de som formidler denne reklamen på sosiale medier, skal først stanses og om nødvendig bøtelegges. Det hjelper ikke at posten er merket med reklame.
Slik vi ser det, bør influensere bevisstgjøres rundt de juridiske og menneskelige konsekvensene ved å reklamere for ulovlige pengespill. Mange av dem neppe en gang klar over at de bryter loven.
Her har den nye influenser-stiftelsen INSJ en stor og viktig sak som de kan starte å jobbe med umiddelbart. INSJ er etablert nettopp for å heve kunnskapsnivået blant influensere og gi bransjen et faglig og etisk løft.
Vi etterlyser også at Lotteritilsynet kommer på banen og intensiverer innsatsen for å avdekke og slå ned på denne typen brudd.
De som formidler reklame for utenlandske spillselskaper på sine profiler, trenger å vite at dette er ulovlig og at myndighetene følger opp markedsføringen.
Så greier influenserne og reality-kjendisene sikkert å skaffe reklameinntekter fra selskaper som ikke bryter norsk lov.
———————————————-
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i KOM24? Send ditt innlegg til meninger@kom24.no.