I dette byrået hadde de så mye å gjøre at de ansatte utsatte ferien sin i sommer
– Fjoråret var et bra år.
– Vi var færre ansatte i 2023 enn i 2022, så omsetningen per hode har faktisk gått opp.
Det sier Jan Sverre Roterud i Bennett reklamebyrå til KOM24.
Regnskapstallene deres viser at det forsvant fem millioner kroner i inntekter fra dem i 2023.
– Påvirker driften
Inntektene stoppet på vel 31 millioner kroner.
Men byråomsetningen holder seg likevel stabil og endte på 19,9 millioner kroner i fjor. Det er marginalt høyere enn året før.
– Vi hadde bedre underliggende drift i fjor enn vi hadde før, samt bedre effektivitet og prosjektgjennomføring, sier han.
Roterud peker og på at det er en ting regnskapet ikke sier så veldig tydelig, i fjor var det avslutning av Adcat-prosjektet.
Det er en selvbetjeningsløsing for å kjøre digitale kampanjer.
I løpet av 15 minutter kan du få satt opp en kampanje som kjører i mange ulike kanaler. Der får man en samlet rapportering på hvordan kampanjen går.
En konsekvens av det er at mer av totalkostnaden går til mediekjøp og at det er minst mulig manuell jobb.
– Vi tok videreutvikling gjennom drift, noe som påvirker resultatet litt, sier han.
Det de har gjort er å effektivisere arbeidet om du skulle ha nasjonale kampanjer med lokale butikker.
– Vi kjørte en del piloter i fjor og det ser bra ut, sier han.
Til tross for at en rekke reklamebyrå har meldt om tøffe tider har Bennett reklamebyrå, som regner seg som landets eldste reklamebyrå, økt driftsresultatet.
I 2022 stoppet det på magre 62 000 kroner, i fjor bikket det én million kroner igjen.
– Fjoråret var et bra år og 2022 var et omstillingsår, konstaterer Roterud.
Han sier de landet flere større kunder, blant annet Berit Nordstrand, hvor de jobber med det Roterud kaller for et nytt og spennende prosjekt som skal gå internasjonalt.
– Stort prosjekt for oss
Der jobber de blant annet med en app for henne.
– Det er et stort prosjekt for oss, sier han.
2024 har til nå vært et bedre år for Bennett enn 2023 var.
– Så langt i år har vi et resultat som tilsvarer hele fjoråret, forteller han og sier det fortsatt handler om bedre og mer effektiv prosjektgjennomføring.
– Og vi gjør gode leveranser som kundene liker. Vi har hatt såpass mye og gjort at en del ansatte har utsatt ferien sin, sier han.
Selv om byrået og de 13 ansatte holder til i Trondheim har de nå størsteparten av omsetningen utenfor Trøndelag.
Og selv om det går bra, innrømmer han at de tenker mye på penger.
– Vi er mer tilbøyelige til å se på samarbeid med frilansere. Faste ansettelser binder økonomien i firmaet, sier han og peker på at det er mange reklamebyrå i Midt-Norge som taper penger.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no