ANFO har undersøkt: Dette er årets «buzzord»
«AI/KI» havner på topp på to ulike lister.
ANFO har gjennom en spørreundersøkelse kåret årets buzzord. De to spørsmålene ble stilt til byråfolk, annonsører og folk i mediebransjen, og var som følger:
- Hvilke buzzord vil være de viktigste i 2024 – i vår bransje – slik du ser de?
- Hvilke buzzord er de mest overvurderte marketing buzzord i den siste tiden?
«AI» havner på topp på begge listene. «Dyrtid» og «bærekraft» er de neste to ordene som informantene mener er overvurdert.
«Kunstig intelligens» og «ChatGPT» er nummer to og tre på listen over ord som vil være viktig framover.
– Vi er nok mange som har et noe ambivalent forhold til flere av disse uttrykkene. Vi blir litt matt i blikket, samtidig som vi skjønner temaets betydning og aktualitet. I bruken ligger det nok både hersketeknikker, gode og dårlige forsøk på å imponere, et snev av ironi, stammetilhørighet, tåkelegging, uvitenhet og manglende kunnskap. Det er uheldig når vi mister evnen til å knytte mening til ordet. Semantisk metning kan bidra til både irritasjon og forvirring, sier fagdirektør i ANFO, Håvard Kvernaas Bakken til egen hjemmeside.