Nordiske markedsførere henger etter på KI-bruk
Det viser en ny undersøkelse.
Årets State of Marketing-undersøkelse fra Salesforce viser at 75 prosent av markedsførere globalt melder at de aktivt eksperimenterer med, eller allerede har integrert KI i sitt markedsarbeid.
Tilsvarende tall for Norden viser at vi med våre 63 prosent ligger litt bak. Det skriver Salesforce i en pressemelding.
Rapporten viser at flertallet er ivrige etter å integrere KI i sine arbeidsprosesser. Globalt er det likevel kun en tredjedel som mener de klarer å kombinere kundedata for å skape mer meningsfulle kundeopplevelser.
I Norden er det kun 23 prosent som mener det samme.
– Vi ser et betydelig gap mellom evne og vilje. Markedsførere trenger bedre strategier for dataintegrasjon og utnyttelse, sier Tarikk Chehade-Dennis, som jobber som marketing cloud account executive i Salesforce.
Internasjonalt er den høyeste prioriteten for markedsførere å ta i bruk og utnytte KI i sine operasjoner. I Norden er hovedprioriteten å forbedre avkastningen (ROI).
Samtidig som vi integrerer KI tettere i arbeidshverdagen, opplever markedsførere en økende bekymring rundt datasikkerhet og kundetillit. Internasjonalt oppgir 41 prosent av markedsføringsledere at datainnbrudd og svekkelsen av kundetillit er betydelige bekymringer.
Med avslutning av tredjepartscookies ser vi et skifte i markedsføringen mot førstehåndsdata, og i dag er det nesten fire av ti markedsførere som utelukkende stoler på førstehåndsdata.
– Vi mener dette fremhever et viktig strategisk skifte mot stadig mer pålitelige og sikre datakilder, sier Chehade-Dennis.
Årets State of Marketing-rapport baserer seg på intervjuer med nesten 5000 markedsførere over hele verden, inkludert Norden. Dataene for denne rapporten kommer fra en undersøkelse gjennomført fra 5. februar til 12. mars 2024.
Undersøkelsen mottok 4850 svar fra beslutningstakere innen markedsføring i Nord-Amerika, Latin-Amerika, Asia-Stillehavsregionen og Europa, inkludert Norge og andre nordiske land.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no