Kommer med penis-stikk i ny fotballkampanje: – Her er ingenting moderert
Fotballklubben Skeid rykket ned forrige sesong. Ring 2 har tatt på seg jobben med å presentere de nye motstanderne deres til supporterne.
– Ring 2 elsker Skeid, og alle som elsker noen, har et ønske om å bli elsket tilbake. Derfor bistår vi Skeid der vi kan, ved behov, sier Alexander Gersjøe til KOM24.
Gjersøe er kreativ leder i Ring 2. På vegne av fotballklubben har reklamebyrået gjort jobben med å lage korte og vittige presentasjoner av deres nye motstandere i PostNord-ligaen.
Skeid rykket ned så det sang i fjor, og vant bare tre av i alt 30 kamper i OBOS-ligaen. Dermed må de gjøre seg klare for en ny sesong på tredje nivå.
– Skeid har en fin historikk med å skape litt blest rundt klubben, som eksempelvis da de «nektet» Notodden å ta med seg stortromme på stadion. Å tråkke motstanderlag vennskapelig på tærne er det dessuten lang tradisjon for, spesielt i Oslo-fotballen, sier Gjersøe.
Sender stikk
Og kommende sesong skal Skeid møte litt av hvert. Det blir lokaloppgjør i Oslo mot både Kjelsås, Grorud og Vålerenga 2. I tillegg skal de måle krefter mot lag som Junkeren, Strindheim og Stjørdals-Blink.
– Vi tenkte derfor at det var på sin plass med en «analyse» i forkant av ny sesong, med nye motstandere. Både for å underholde og opplyse egne fans, men også for å pirke borti stoltheten til lagene vi møter, sier Gjersøe.
Han har samarbeidet med Daniel Holmeide Strand og Espen Gustavsen i Skeid. Catharina Eberlin fra Ring 2 har stått for design.
Byrået ha fått frie tøyler fra oppdragsgiveren, opplyser Gjersøe.
– Her er ingenting moderert. Men noen tekster er forkastet, andre skrevet om og forbedret. Slik det er i alle gode samarbeid mellom byrå og kunde. I et tidlig utkast skrev jeg at Ull/Kisa brukte penger som fulle FRP-ere, ettersom Ullensaker er en slags høyborg for FRP. Men så tenkte jeg at det var greit å holde politikk utenfor denne gangen. Sett i retrospekt hadde kanskje formuleringer som «full» og «FRP» i kombinasjon gjort teksten ekstra relevant i disse dager.
Han har også noen egne favoritter selv.
– Personlig liker jeg godt teksten om Junkeren, fordi den er så muntlig. Jeg liker også tanken på at Kjelsås overpresterte i cupen i fjor, fordi spillerne bare ønsker å bli oppdaget og komme seg til helvete vekk derifra.
Tone-of-voice
Gjøvik/Lyn er en annen klubb som får gjennomgå i kampanjen. Beskrivelsen lyder som følger:
«Gjøvik betyr angivelig penis på norrønt. Det blir ikke så mye bedre at de la til Lyn i navnet, som betyr «plutselig utladning». «Plutselig penisutladning» ble kretsmestere hvert år fra 1908 til 1915 og tok NM-gull i ́62. Det er lenge siden, men kanskje kommer de i år? Ellers kjent for fiktive kjørebøker og poengtrekk.»
Gjersøe innrømmer at de ikke er helt sikre på om oversettelsen er korrekt.
– Spør du en språkforsker tror jeg du kanskje får nei, men spør du en språkforsker fra Hamar kan det hende du får tja. Beskrivelsen er basert på en noe tvilsom Wikipedia-artikkel, som ble en morsom sak på NRK. Vi har derfor lagt inn et lite forbehold i teksten vår også. Aksepterte overdrivelser kan vel sies å være en slags rød tråd i denne sjangeren.
Han avslutter med å si at selve hensikten med kampanjen er å fortelle egne supportere om hvilke lag de møter når, i tillegg til å lære dem litt om motstanderne.
Samtidig ivaretar de en «tone-of-voice» som lenge har eksistert i veggene på Skeids hjemmebane, Nordre Åsen, og som Gjersøe mener det er viktig å holde i live.
– Og selv om en klubb i PostNord-ligaen er noe ganske annet enn en tradisjonell annonsør, tror jeg alle merkevarer har mye å gå på når det kommer til hvordan de prater til målgruppene sine. Spesielt i disse AI-tider hvor vi risikerer at alt språk som genereres høres ut som en veslevoksen elevrådsrepresentant, sier han.