Fra venstre: Espen Sannes (Stabæk) og Bjørn Gohn Jønsberg (Lyn)

Fotballklubbene kjemper om sponsorinntektene: – Alle ringer de samme aktørene

Hvilken divisjon man spiller i har mye å si for fotballklubbers attraktivitet blant sponsorer. Det får både Stabæk, KFUM Oslo og Lyn merke før den kommende sesongen.

Publisert

– Man er vel aldri rustet for et nedrykk. Men dessverre er det noe vi har ganske god erfaring med, så vi skal klare å drifte med omtrent det samme budsjettet som i fjor, sier Espen Sannes.

Han er kommersiell leder i Stabæk, som rykket ned fra Eliteserien til OBOS-ligaen forrige sesong.

Klubben holder til i Bærum, og var sist på andre nivå i 2022.

Var nervøs

Sannes ble ansatt i Stabæk 1. januar. Han var derfor ikke med på selve nedturen, men konsekvensene får de som sitter med det kommersielle ansvaret merke.

– I det et nedrykk blir klart, gir det jo mørke skyer i horisonten. Men miljøet innad i og rundt klubben hjelper veldig mye i en slik situasjon. Og det som virkelig har hjulpet er ansettelsen av Bob Bradley som trener og det at han forlenget kontrakten etter nedturen.

Flere av klubbens sponsorer hadde kontrakter som innebar ulike justeringer ved et eventuelt nedrykk. Likevel sier Sannes at de har opplevd stor støtte fra samarbeidspartnerne deres.

– Jeg er veldig imponert over flere av sponsorene våre. Noen hadde avtaler om å trappe litt ned ved nedrykk, men ingen har sagt at de ikke ønsker å være med videre fordi vi rykket ned. Jeg var nervøs for hvordan dette skulle slå ut på budsjettet, men det ser bra ut så langt.

Vil ikke gi tall

Sannes vil ikke gi et eksakt tall på Stabæks kommersielle budsjett før neste sesong. Han sier derimot at det ligger på omtrent det samme som året før, til tross for OBOS-spill.

Før fjorårets sesong var inntektene fra reklame og sponsor på 17 millioner kroner, ifølge Eliteseriebarometeret.

Nå skal de spille i samme divisjon som Vålerenga og Lyn, og må kjempe om sponsorinntektene.

– Det er tøff konkurranse. I tillegg vi skiller oss ut fra klubber som kommer fra mindre tettsteder eller byer. I vårt område er det mange hovedkontorer, og det gjør det vanskeligere. Men vi har en ambisjon om å være flaggskipet i Bærum, og Stabæk har definitivt et navn. Det skal vi bygge videre på.

Sannes har med seg en partneransvarlig, i tillegg til at de er i en ansettelsesprosess. De skal få inn en partneransvarlig til så raskt det lar seg gjøre.

På øverste nivå

Et godt stykke østover og inn i Oslo ligger Ekeberg, der KFUM Oslo holder til. Overraskelseslaget greide å rykke opp, og skal spille i Eliteserien den kommende sesongen.

Daglig leder i klubben, Thor-Erik Stenberg, sier de har en struktur for samarbeidsavtaler og sponsorinntekter. 

Denne strukturen vil i stor grad holdes ved like, til tross for at de nå er blant de 16 beste lagene i Norge.

– Mange av sponsorene våre har vært med oss i lang tid i OBOS-ligaen, og mange av dem er glade i oss. Det er klart at det å spille i Eliteserien også gir enormt med oppmerksomhet i alle kanaler, og det er veldig moro, sier Stenberg.

De går inn i sesongoppkjøringen med en nøktern holdning, men sjefen innrømmer at det er stor forskjell på første og andre nivå.

– Det å spille i Eliteserien gir et helt annet mulighetsbilde enn vi har hatt før. Deler av virksomheten vår får plutselig mye høyere kommersiell verdi. I OBOS-ligaen og på tredje nivå er med mye idealisme, mens nå får vi en annen posisjon. Men vi er opptatt av å ikke endre identitet som klubb av den grunn.

Eneste Oslo-lag

Siden Vålerenga måtte ta turen ned en divisjon, blir KFUM eneste lag fra Oslo i Eliteserien.

Stenberg er derimot tydelig på at han ikke forventer at jobben med å hanke inn sponsorer blir enklere av den grunn.

– Noen Eliteserie-klubber som rykker ned, øker inntektene fra sponsorene sine. De samler troppene, og partnerne vil gjerne gjøre sitt for å hjelpe dem opp igjen. Om Vålerenga får samme effekt i hovedstaden gjenstår å se, men vi merker ikke noe særlig til at de rykket ned i vårt arbeid med sponsorer, sier Stenberg.

Tidligere har daglig leder i klubben tatt seg av alt av salg og sponsorinntekter, som har stått for rundt fire og en halv millioner kroner inn i klubbkassa. Nå ser de at det ikke lenger går.

Stenberg opplyser at de har ansatt en person i full stilling som skal sørge for å fylle tribunene og lage arrangementer. I tillegg har de en i 30 prosent stilling som banker på dører til bedrifter.

– Vi har også knyttet oss til et markedsføringsbyrå, og er i en prosess der, legger han til.

Omorganiserer

En tredje klubb som også merker stor forandring fra fjoråret er Lyn. Klubben fra Oslo vest spiller hjemmekampene sine på Bislett Stadion, og rykket opp til OBOS-ligaen etter flere år lenger ned i divisjonssystemet.

Daglig leder, Bjørn Gohn Jønsberg, sier at opprykket fører til omorganiseringer kommersielt.

– Jeg har søkt styret om å få trappe ned min rolle so daglig leder, da det rett og slett blir for mye. Vi har lenge vært en organisasjon uten en egen kommersiell leder, men det er den rollen jeg på mange måter vil ha framover. I tillegg har vi en person som er engasjert på siden, og som jobber på provisjon.

Jønsberg vil ikke si hvordan deres kommersielle budsjett har vært før, men sier at dette nå kan øke med 50 prosent etter opprykket.

Også han fremhever at sponsormarkedet i Oslo er tøft.

– Det er mange om beinet, og alle klubbene runger de samme aktørene. Vi kom derimot godt i gang i fjor med det vi kaller Lyn Forum, som er et B2B-pool vi benytter oss av. Men som hovedstadsklubb, er det lett å misunne klubber fra distriktsnorge på akkurat den biten der.

Powered by Labrador CMS