Kristine Eikenes (Try Råd, Arne Husøy (Carat), Marius Eriksen (POL) har hatt jobben når BKK nå skal gå fra én til to merkevarer.

BKK samarbeider med fire byrå for å få på plass navneendring til 50 millioner kroner

Vestlandets største fornybarselskap, BKK, har valgt byråene Carat, POL, Try Råd og Netlife Bergen som samarbeidspartnere når selskapet nå skal gå fra én til to merkevarer.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Å skape to merkevarer har vært veldig utfordrende, men samtidig inspirerende. Vi skal ta vare på BKKs 100 års historie, samtidig som vi skal skape en helt ny merkevare for konsernet. Derfor har det vært helt avgjørende for oss å finne den beste sammensetningen av byråer, sier Alexander Solberg, merkevare- og sponsoransvarlig i Eviny og BKK.

Grundig prosess

Fordi nettselskapene har monopol på å drive strømnett i sine regioner, har NVE pålagt energibransjen å gjøre et merkevareskille mellom nettselskap og den kommersielle delen av et energikonsern innen årsskiftet. For å etterkomme myndighetenes pålegg, skaper BKK nå en ny merkevare for den kommersielle delen av konsernet, mens nettselskapet skal fortsatt hete BKK.

– Gjennom samarbeid med Elect, fikk vi en grundig prosess og et solid beslutningsgrunnlag for å håndplukke de byråene som kunne samarbeide på tvers av fagfelt, stolthet og kapasitet, sier Solberg.

Den delen av konsernet som skifter navn til Eviny har mer enn 700 ansatte, virksomhet over hele Norge, og eier blant annet 38 kraftverk.

Alexander Solberg, merkevare- og sponsoransvarlig i Eviny og BKK.

Kostnadene med å skifte navn og logo på biler, bygg, ladestasjoner, arbeidsklær og digitale flater er anslått til mellom 40 og 50 millioner kroner.

En prosjektgruppe med bred kompetanse fra BKK, Carat, POL og Try Råd har arbeidet frem ny merkevareplattform, logo, visuell profil, og kommunikasjonsstrategi som skal legge grunnlaget for den nye merkevaren Eviny.

– Drømmeprosjekt

– Det er ikke mange ganger i løpet av en karriere man får være med å utvikle og forme en ny merkevare fra bunnen av. Og jeg tror jeg snakker for hele gruppa at det rett og slett er et drømmeprosjekt der vi får jobbet tett sammen med kunden og andre flinke byråer fra start til slutt. Samtidig får vi brukt hele verktøykassen til alle byråene med utvikling av alt fra logo og profil, merkevareplattform og -arkitektur, til kreativt konsept, kampanjer, nettsider og alt imellom sier Marius Eriksen som er kundeansvarlig for BKK i POL.

Før årsskiftet skal alt være på plass og merkevareskillet gjennomført. Før den tid arbeides det videre med innsikt og analyse, kreativt konsept, mediestrategier, markedsmateriell, medieplaner, nye nettsider, skilt, bekledning og alt annet som hører til i en slik prosess.

Powered by Labrador CMS